Το κάθισμα που σώζει ζωές

Σε έναν κόσμο όπου κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους πάνω από 1 εκατομμύριο άνθρωποι, όταν μια αυτοκινητοβιομηχανία ανακοινώνει ότι θέτει ως στόχο μέχρι το 2020 να μην υπάρχει ούτε ένας νεκρός με τα αυτοκίνητά της, είναι εύλογο να αντιμετωπίζεται με κάποια
επιφύλαξη. Το πράγμα αρχίζει να αποκτά μια άλλη διάσταση όταν αυτή είναι η Volvo. Ηδη από το 1927 οι ιδρυτές της, Ασαρ Γκάμπριελσον και Γκούσταφ Λάρσον, δήλωναν: «Τα αυτοκίνητα τα οδηγούν άνθρωποι. Επομένως, η βασική αρχή για όλα όσα κάνουμε στη Volvo είναι και θα παραμείνει η ασφάλεια». Και είναι χαρακτηριστικό ότι ο κίνδυνος να σκοτωθεί ή να τραυματιστεί κάποιος σοβαρά σε ένα καινούργιο Volvo έχει μειωθεί κατά περισσότερο από 65% σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα της δεκαετίας του 1970.

Κατά συνέπεια, το πρόγραμμα «Οραμα 2020» (Vision 2020), για μηδενισμό των νεκρών και βαριά τραυματιών σε ατυχήματα με Volvo μέχρι το 2020, είναι ίσως περισσότερο ρεαλιστικό απ’ ό,τι φαίνεται αρχικά. Ενα είδος τραυματισμών για την αντιμετώπιση των οποίων υπάρχει ακόμα υστέρηση σε σχέση με τη συνολική πρόοδο που έχει επιτευχθεί τα τελευταία 40 χρόνια είναι οι τραυματισμοί της σπονδυλικής στήλης από κάθετες δυνάμεις σε περίπτωση εκτροπής του αυτοκινήτου, λόγω αναπήδησής του και ανώμαλης προσγείωσης στο έδαφος. Και αυτό φαίνεται τώρα πως βρίσκει τη λύση του.

Από το λούνα παρκ στην αυτοκινητοβιομηχανία

Το καλοκαίρι του 2007 ο Αντερς Αξελσον, ειδικός της Volvo σε θέματα ασφάλειας, επισκέφτηκε με τις κόρες του το θεματικό πάρκο της Legoland και βρέθηκε μπροστά στο «Robocoaster», ένα παιχνίδι με έναν μεγάλο μηχανικό βραχίονα που εκτελεί απότομες κινήσεις προς διάφορες κατευθύνσεις, διασκεδάζοντας τα παιδιά που βρίσκονται επάνω του. «Παρακολουθώντας τους ανθρώπους να πετάγονται προς όλες τις κατευθύνσεις σε μια βόλτα στο “Robocoaster”, αντιλήφθηκα ξαφνικά ότι αυτές οι ιδιαίτερα απότομες τυχαίες κινήσεις έμοιαζαν με τις βίαιες δυνάμεις στις οποίες εκτίθενται οι επιβαίνοντες όταν ένα αυτοκίνητο εκτραπεί από το δρόμο», λέει ο Αντερς Αξελσον.

Αυτή η εμπειρία τού έδωσε την ιδέα δημιουργίας, με τη βοήθεια της εταιρείας κατασκευής βιομηχανικών ρομπότ ABB, ενός μηχανισμού δοκιμών των καθισμάτων στο εργαστήριο. Αυτό επιτάχυνε τη μελέτη των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο σώμα κατά τη διάρκεια των ατυχημάτων εκτροπής, απαλλάσσοντάς την και από το τεράστιο κόστος των δοκιμών πρόσκρουσης.

Η νέα μέθοδος δοκιμών βοήθησε τους μηχανικούς να βρουν τον σωστό συνδυασμό σχήματος καθίσματος και λειτουργίας της ζώνης ασφαλείας και του προεντατήρα που τη σφίγγει σε περίπτωση ατυχήματος, εξασφαλίζοντας τη συγκράτηση του σώματος στη σωστή θέση σε περίπτωση εκτροπής. Γιατί τα δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί από τη μελέτη πραγματικών ατυχημάτων έδειξαν πως η στάση του σώματος είναι σημαντικός παράγοντας για την αποφυγή τραυματισμών στη σπονδυλική στήλη.

Ταυτόχρονα, οι μηχανικοί της Volvo πρόσθεσαν στο «σκελετό» των νέων καθισμάτων του XC90 ένα μηχανισμό απορρόφησης της ενέργειας που παράγεται από τις κατακόρυφες δυνάμεις που αναπτύσσονται στο σώμα όταν το αυτοκίνητο προσγειώνεται απότομα στο έδαφος μετά το ατύχημα.

Από το εργαστήριο στο αυτοκίνητο

Η αποτελεσματικότητα αυτών των συστημάτων επιβεβαιώνεται σε δοκιμές με πραγματικά αυτοκίνητα, μία από τις οποίες είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από κοντά στις εγκαταστάσεις της Volvo στο Γκέτεμποργκ.

Είναι πραγματικά συγκλονιστικό να βλέπεις όλη αυτή τη διαδικασία εκτροπής, αναπήδησης, απότομης προσγείωσης και, τέλος, πρόσκρουσης σε ένα ανάχωμα και να σκέφτεσαι ότι είναι κάτι που θα μπορούσε να συμβεί και σ’ εσένα τον ίδιο ή στους δικούς σου ανθρώπους. Αλλά είναι και καθησυχαστικό να βλέπεις την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ασφάλεια των αυτοκινήτων, παρατηρώντας μετά τη δοκιμή τα ειδικά ανδρείκελα (δύο «ενηλίκους» και ένα μικρό «παιδί») προστατευμένα στα καθίσματά τους με τις ζώνες ασφαλείας και τους αερόσακους, μέσα σε μια καμπίνα επιβατών ελάχιστα παραμορφωμένη από το σφοδρό χτύπημα.

Τα ανθρώπινα λάθη δύσκολα θα μηδενιστούν, αλλά η ανθρώπινη επινοητικότητα στα συστήματα προστασίας αφήνει βάσιμες ελπίδες ότι οι θάνατοι από τροχαία μπορούν τελικά να μηδενιστούν.msn.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: