Το πιο σημαντικό στάδιο εισαγωγής των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση((σημαντικο))




Tο σταυροδρόμι των αποφάσεων
Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου του υποψηφίου αυτές τις μέρες, είναι το τελευταίο στάδιο στη διαδικασία εισαγωγής των υποψηφίων στις Ανώτατες Σχολές. Είναι όμως πολύ σημαντική η σωστή του συμπλήρωση γιατί ένα λάθος τώρα μπορεί να καταστρέψει την προσπάθεια και το διάβασμα τόσων χρόνων.
Με την κατάθεση του μηχανογραφικού του δελτίου ο υποψήφιος δηλώνει την επιθυμία του. Τι θέλει να σπουδάσει και σε ποια πόλη. Αν τα μόριά που συγκεντρώνει στις εισαγωγικές εξετάσεις το επιτρέπουν θα πετύχει στην πρώτη σχολή που επέλεξε.

Οι αποφάσεις πρέπει να συνδυάσουν τις επιθυμίες και τα όνειρα με την πραγματικότητα των μορίων και των οικονομικών συνθηκών. Τις ελπίδες για αξιοπρεπή εργασία, με τις σπουδές. Δύσκολες οι αποφάσεις, θα προσπαθήσουμε όμως να βρούμε το μπούσουλα, που θα σας επιτρέψει να σπουδάσετε αυτό που επιθυμείτε κι όχι απλά αυτό που είναι της μόδας.
Σκοπός σας είναι τα μόρια που συγκεντρώσατε, να σας επιτρέψουν να βρεθείτε στη σχολή ή το τμήμα της επιθυμίας σας ή αν αυτό δεν είναι εφικτό στο πλησιέστερο στις επιθυμίες σας.
Δεν υπάρχουν κακές και καλές Σχολές, υπάρχουν μόνο Σχολές που σας ταιριάζουν και θα θέλατε να είστε φοιτητής τους και άλλες που δεν επιθυμείτε.
Αυτό που έχετε να κάνετε, είναι να συμπληρώσετε τη στήλη σειρά προτίμησης, στο Μηχανογραφικό Δελτίο που πήρατε από το σχολείο σας, με αύξοντες αριθμούς από το 1 προς τα κάτω. Μη ξεκινήσετε τη συμπλήρωση πριν διαβάσετε τη συνέχεια.

Ποιους αφορά

Μηχανογραφικό δελτίο συμπληρώνουν μέχρι τις 5 Ιουλίου οι εξής κατηγορίες υποψηφίων:
1. Οι υποψήφιοι της κατηγορίας του 90%, οι υποψήφιοι δηλαδή που εξετάστηκαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις - που τελείωσαν φέτος το λύκειο ή προηγούμενη χρονιά - και προέρχονται από ημερήσια γενικά λύκεια ή από ΕΠΑΛ (ομάδα Β).
2. Οι υποψήφιοι της κατηγορίας του 10%, οι υποψήφιοι δηλαδή που αποφοίτησαν το 2010 ή το 2011 και δεν εξετάστηκαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις.
3. Οι υποψήφιοι που προέρχονται από τα εσπερινά γενικά λύκεια και συμμετείχαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις των γενικών εσπερινών λυκείων.
4 Οι υποψήφιοι που προέρχονται από ημερήσια ή εσπερινά ΕΠΑΛ (ομάδας Α).

Πώς γίνεται η επιλογή;

Στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας εισάγονται οι προφορικοί και γραπτοί βαθμοί των υποψηφίων, καθώς και οι προτιμήσεις τους, όπως αυτές εκφράζονται με τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, που γίνεται ηλεκτρονικά. Υπολογίζονται αυτόματα τα μόρια των υποψηφίων, και κατατάσσονται, οι υποψήφιοι, σε φθίνουσα σειρά των μορίων που συγκέντρωσαν (δηλαδή από τον πρώτο προς τον τελευταίο). Η διαδικασία επιλογής ξεκινά από τον πρώτο, ο οποίος φυσικά εισάγεται στη σχολή της πρώτης του προτίμησης. Μετά προχωρά ο υπολογιστής στο δεύτερο, και συνεχίζει. Σε κάθε υποψήφιο, του οποίου έρχεται η σειρά, σύμφωνα με τα μόρια που συγκεντρώνει, να εισαχθεί σε ένα τμήμα, ο υπολογιστής ελέγχει την πρώτη του επιλογή. Αν υπάρχουν ακόμη κενές θέσεις, αν δηλαδή δεν έχουν καλυφθεί από τους προηγούμενους υποψηφίους, οι οποίοι έχουν περισσότερα μόρια και προηγούνται, τότε ο υποψήφιός μας καταλαμβάνει μια θέση στο συγκεκριμένο τμήμα. Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις στο τμήμα της πρώτης του επιλογής, τότε προχωρά στη δεύτερη επιλογή του. Αν υπάρχουν κενές θέσεις, εισάγεται, αν όχι, ο υπολογιστής προχωρά στην επόμενη επιλογή του υποψηφίου, μέχρι να βρεθεί κενή θέση σε κάποιο από τα τμήματα που έχει επιλέξει ο υποψήφιος ή μέχρι να εξαντληθούν τα τμήματα που δήλωσε. Αν εξαντληθούν τα τμήματα, που δήλωσε ο υποψήφιος, χωρίς να βρεθεί κενή θέση, τότε δεν εισάγεται πουθενά. Διαφορετικά εισάγεται στο πρώτο τμήμα, απ’ αυτά που δήλωσε, στο οποίο θα βρεθεί κενή θέση. Τα μόρια του υποψηφίου που εισάγεται τελευταίος σε ένα τμήμα, αποτελούν τη βάση του τμήματος.

Οι ειδικές κατηγορίες

Αν ο υποψήφιος ανήκει σε κάποια ειδική κατηγορία τότε σε κάθε σχολή που έχει δηλώσει στο μηχανογραφικό του ελέγχεται αν υπάρχει θέση και με τη γενική σειρά και με την ειδική κατηγορία. Αν ο υποψήφιος έχει γράψει καλά τότε βρίσκεται ψηλά στη φθίνουσα σειρά των υποψηφίων και μπορεί να εισαχθεί με τη γενική σειρά, χωρίς δηλαδή να χρησιμοποιήσει την ειδική κατηγορία. Γι’ αυτό τον λόγο δεν μπορούμε να κάνουμε καμία υπόθεση ή πρόβλεψη για τη διαμόρφωση των βάσεων των ειδικών κατηγοριών.

Η επιθυμία ως κριτήριο επιλογής

Το σημαντικότερο κριτήριο για την επιλογή σπουδών είναι η επιθυμία του υποψηφίου. Πρέπει να δει το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων που τον ενδιαφέρουν και να επιλέξει με κριτήριο αυτό που του αρέσει. Ετσι θα γίνει καλός σ’ αυτό που κάνει και θα έχει μικρότερο τον κίνδυνο της ανεργίας. Δεν θα πρέπει να κοιτάξει τις επαγγελματικές προοπτικές του πτυχίου που θα πάρει στο τέλος των σπουδών του; Αυτό είναι το ερώτημα που βασανίζει τους περισσότερους υποψηφίους. Η απάντηση δεν είναι εύκολη. Η αλήθεια είναι ότι οι φοιτητές που θα εισαχθούν φέτος στις σχολές θα χρειαστούν γύρω στα 8-10 χρόνια μέχρι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, το μεταπτυχιακό τους, που έχει γίνει απαραίτητο, και τη θητεία τους στο στρατό οι άνδρες. Σε μία δεκαετία η Ελλάδα θα είναι μία τελείως διαφορετική χώρα από αυτήν που γνωρίζουμε τώρα μετά τη μεταμόρφωσή της από την… τρόικα. Οι εργασιακές σχέσεις θα είναι διαφορετικές και πιθανόν ο προσανατολισμός της οικονομίας μας. Καμία πρόβλεψη δεν μπορεί να είναι αξιόπιστη για τη ζήτηση των επαγγελμάτων στο μέλλον, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα λόγω της οικονομικής κρίσης.

Οι δάσκαλοι

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των δασκάλων. Οσοι μέχρι πριν από τρία χρόνια επέλεγαν το επάγγελμα του δασκάλου, στηριζόμενοι στον άμεσο διορισμό, τη μονιμότητα, τις συνθήκες εργασίας και τις μεγάλες διακοπές, θα εκπλαγούν όταν τελειώνοντας τη σχολή διαπιστώσουν πόσο πολύ θα έχει αλλάξει το επάγγελμα ως προς τις εργασιακές του συνθήκες. Αν λοιπόν το επέλεξαν για τις εργασιακές του συνθήκες θα απογοητευτούν. Αν το επέλεξαν γιατί έχουν το «δασκαλίκι» μέσα τους, δεν θα έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα.
Οι μόνες σχολές που έχουν εγγυημένη επαγγελματική ζωή είναι οι Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές. Γι’ αυτό είναι περιζήτητες και οι βάσεις τους θα ανεβαίνουν όσο οι προσφερόμενες θέσεις μειώνονται.

Η απόσταση

Η απόσταση από την οικογενειακή εστία εξελίσσεται σε καθοριστικό παράγοντα επιλογής σπουδών, καθώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είναι αδύνατο

Εύστοχη Επιλογή

Επιλογή χωρίς μείωση μορίων είναι η εύστοχη επιλογή. Η δυνατότητα δήλωσης πανεπιστημιακών σχολών από τα συγκεκριμένα πεδία προϋποθέτει την κατάλληλη επιλογή του 6ου μαθήματος γενικής παιδείας.
Τις επιλογές από κάθε πεδίο βλέπετε στο σχήμα που ακολουθεί


Η ηλεκτρονική συμπλήρωση - τα βήματα


1ο βήμα: Επιλογή μίας εκ των δύο δυνατοτήτων
Α. Συμπλήρωση νέου μηχανογραφικού (μπορούν να συμπληρωθούν πολλά) ή διόρθωση υπάρχοντος μηχανογραφικού (που έχουμε ήδη συμπληρώσει)
Β. Οριστικοποίηση κάποιου από τα υπάρχοντα μηχανογραφικά. Γίνεται μία φορά και είναι μη αναστρέψιμη διαδικασία, άρα θέλει προσοχή. Καλό θα είναι οι υποψήφιοι να οριστικοποιήσουν τις επιλογές τους, αφού δουν τη βαθμολογία τους.

2ο βήμα: Είσοδος. Απαιτείται ο οκταψήφιος κωδικός υποψηφίου που υπάρχει πάνω στο καρτελάκι του υποψηφίου και ο κωδικός ασφαλείας που έφτιαξε ο υποψήφιος στο σχολείο του. Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση των δύο λέξεων για λόγους ασφαλείας του συστήματος.

3ο βήμα: Συμπλήρωση ατομικών στοιχείων. Δεν είναι απαραίτητη. Οι υποψήφιοι θα δουν προσυμπληρωμένα, σε γκρι φόντο, τα κρίσιμα στοιχεία, όπως η κατεύθυνση, το 6ο μάθημα, τις Αρχές Οικονομικής θεωρίας, αν εξετάστηκαν, καθώς και το ειδικό μάθημα, αν επέλεξαν να εξεταστούν σε ειδικό μάθημα. Οι υποψήφιοι των ειδικών κατηγοριών θα δουν ήδη καταχωρισμένη την ειδική κατηγορία στην οποία ανήκουν.

4ο βήμα: Επιλογή Επιστημονικών Πεδίων αν πρόκειται για μηχανογραφικό υποψηφίου από Γενικό Λύκειο ή ΕΠΑΛ ομάδα Β. Αν πρόκειται για υποψήφιο ΕΠΑΛ ομάδας Α, τότε έχουμε την επιλογή Επιστημονικού Τομέα. Η επιλογή αυτή γίνεται ανάλογα με την κατεύθυνση και το 6ομάθημα που επέλεξε ο υποψήφιος. Δεν εμφανίζονται δηλαδή και τα 5 επιστημονικά πεδία, αλλά μόνον όσα πεδία μπορεί να επιλέξει ο υποψήφιος. Από τα εμφανιζόμενα πεδία μπορεί να επιλέξει μόνο δύο.

6ο βήμα: Επιλογή σχολών και η κατάταξή τους σε σειρά προτίμησης. Το κυρίως μέρος της διαδικασίας.

7ο βήμα: Σύνοψη, αποθήκευση, εκτύπωση του πρόχειρου μηχανογραφικού. Αυτό το μηχανογραφικό δελτίο μπορεί να διορθωθεί όποια στιγμή θέλει ο υποψήφιος και να αποθηκευτεί ξανά. Προσοχή, από φέτος δεν μπορείτε να αποθηκεύσετε πολλά διαφορετικά μηχανογραφικά. Μπορείτε να εργαστείτε μόνο σε ένα.

Μία αλλαγή σε σχέση με πέρυσι είναι ότι δεν μπορεί ο υποψήφιος να δημιουργήσει πολλαπλά μηχανογραφικά, αλλά μόνον ένα. Αυτό διορθώνει όσες φορές θέλει και όταν καταλήξει το υποβάλλει οριστικά.


Η λειτουργία των κουμπιών που υπάρχουν δίπλα σε κάθε σχολή




Oταν πατήσουμε το πρώτο κουμπί (το τρίγωνο), συμπληρώνεται στο κουτί προτίμησης ο επόμενος αύξων αριθμός προτίμησης.
Oταν πατήσουμε το δεύτερο κουμπί (το x), σβήνεται ο αριθμός προτίμησης που έχουμε βάλει στο κουτί προτίμησης.
Oταν πατήσουμε το τρίτο κουμπί (το συν), προστίθεται ένας αριθμός επιπλέον από εκεί και κάτω, ώστε να μπορέσουμε να παρεμβάλουμε έναν αριθμό κάπου αλλού. Στην εικόνα του παραδείγματος, δηλαδή, αν πατήσουμε το + στην επιλογή Nο 2, αυτή θα γίνει 3, το 3 θα γίνει 4 και ούτω καθεξής μέχρι να εξαντληθούν οι αριθμοί. Απελευθερώνεται έτσι η επιλογή 2 για να τη δηλώσουμε σε μία άλλη σχολή. Να παρεμβάλουμε δηλαδή μία άλλη σχολή ως επιλογή Nο 2. Αν πατήσουμε το + στο 3 αυτό θα γίνει 4, το 4 θα γίνει 5 και θα ελευθερωθεί το 3 για να δηλώσουμε μία σχολή στο 3.
Ο σχεδιασμός και η λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής είναι πολύ καλός.

Οι ειδικές κατηγορίες

Οσοι μέχρι το 2010 είχαν δικαίωμα μετεγγραφής, δηλαδή οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι, οι ορφανοί και όσοι έχουν αδέλφια που σπουδάζουν σε άλλη πόλη, χάνουν το δικαίωμα μετεγγραφής χωρίς ποσοτικό περιορισμό. Στη θέση των μετεγγραφών καθιερώθηκαν οι θέσεις ειδικής κατηγορίας. Είναι συγκεκριμένες θέσεις σε κάθε τμήμα, διαφορετικές για τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους και για τα κοινωνικά κριτήρια, στα οποία εντάσσονται όλες οι άλλες κατηγορίες των πρώην δικαιούχων μετεγγραφής. Ολοι αυτοί κρίνονται και για τη γενική σειρά αλλά και για τις επιπλέον θέσεις της ειδικής κατηγορίας σε κάθε τμήμα.

Η επιλογή για τη γενική σειρά

Οι υποψήφιοι μπαίνουν σε φθίνουσα σειρά μορίων και ξεκινά η επιλογή από αυτόν με τα υψηλότερα μόρια, ακολουθεί ο επόμενος και συνεχίζεται η επιλογή. Σε κάθε υποψήφιο ελέγχει το μηχανογραφικό σύστημα, αν υπάρχει κενή θέση στην πρώτη του επιλογή, αν όχι, κοιτάζει τη δεύτερη, αν όχι, την Τρίτη, μέχρι να εξαντληθούν οι επιλογές ή να βρεθεί κενή θέση σε κάποια από τις επιλογές του υποψηφίου. Ο υποψήφιος περνά στο πρώτο τμήμα στο οποίο βρέθηκε κενή θέση στη λίστα με τις προτιμήσεις του στο μηχανογραφικό δελτίο. Αν δεν βρεθεί κενή θέση σε κανένα τμήμα από όσα έχει δηλώσει ο υποψήφιος, μένει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι επιπλέον θέσεις

Οι πρώην δικαιούχοι μετεγγραφής κρίνονται και για τις θέσεις της γενικής σειράς και για τις θέσεις της ειδικής κατηγορίας στην οποία ανήκουν. Ο υπολογιστής του υπουργείου Παιδείας, όταν έλθει η σειρά του υποψηφίου, ελέγχει αν υπάρχει κενή θέση στην πρώτη επιλογή του υποψηφίου με τη γενική σειρά. Αν δεν υπάρχει, ελέγχει αν υπάρχει κενή θέση στην ειδική κατηγορία στην οποία ανήκει ο υποψήφιος. Αν δεν υπάρχει, προχωρά στη δεύτερη επιλογή του και συνεχίζει μέχρι να βρει την πρώτη κενή θέση σε μία σχολή είτε με τη γενική σειρά είτε με την ειδική κατηγορία. Αν δεν βρεθεί κενή θέση σε καμία από τις επιλογές του υποψηφίου, τότε δεν περνάει πουθενά. Αν εισαχθεί σε ένα τμήμα, τότε δεν μετακινείται σε άλλο τμήμα κοντινότερο στον τόπο κατοικίας του. Φοιτά εκεί όπου πέτυχε ή δεν σπουδάζει καθόλου. Είναι προφανές λοιπόν ότι με το νέο τρόπο εισαγωγής οι πρώην δικαιούχοι μετεγγραφής πρέπει να απαντήσουν στο εξής ερώτημα: Μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη ή δεν υπάρχει αυτή η οικονομική δυνατότητα; Αν υπάρχει οικονομικό πρόβλημα και δεν μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη, δεν πρέπει να δηλώσουν σχολές σε καμία πόλη μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, πριν εξαντλήσουν όλα τα τμήματα της πόλης τους. Κι αυτές οι σχολές «εκτός» δεν θα έχουν κανένα νόημα παρά μόνον την επιτυχία σε μία σχολή χωρίς αντίκρισμα σπουδών.

Συχνές ερωτήσεις

Ολα όσα ρωτούν συνήθως οι υποψήφιοι την τελευταία στιγμή. Για να μην «τρελαίνεστε», διαβάστε τι πραγματικά συμβαίνει.

Πότε κατατίθεται το μηχανογραφικό;

Μέχρι τις 5 Ιουλίου. Μπορεί να δοθεί παράταση, αν δημιουργηθεί ηλεκτρονικός συνωστισμός ή καθυστερήσει η ανακοίνωση των βαθμολογιών.

Πού κατατίθενται τα μηχανογραφικά και ποια άλλα δικαιολογητικά πρέπει να έχω;

Το μηχανογραφικό συμπληρώνεται στο σπίτι μόνο μέσω Internet. Οσοι δεν έχουν υπολογιστή, μπορούν να χρησιμοποιούν τους υπολογιστές του σχολείου τους, όσο αυτά είναι ανοιχτά ή οποιονδήποτε άλλον υπολογιστή που έχει σύνδεση στο Internet. ακόμη και από Internet καφέ.

Ανήκω σε ειδική κατηγορία. Πώς θα το δηλώσω; Τι πρέπει να προσέξω;

Δε χρειάζεται να κάνεις τίποτα. Είναι αυτόματα περασμένη η ειδική κατηγορία στην οποία ανήκεις.

Τι σημαίνει «δηλώνω ένα τμήμα»;

Σημαίνει ότι γράφεις στο μηχανογραφικό δελτίο δίπλα στο συγκεκριμένο τμήμα έναν αύξοντα αριθμό που δείχνει τη σειρά προτίμησής σου, π.χ. 1,2,3 κ.λπ.

Αν έχω 17.900 μόρια, περνάω στο Μαθηματικό Θεσσαλονίκης έτσι κι αλλιώς

Πρέπει να το έχεις δηλώσει και να μην έχεις δηλώσει άλλο χαμηλότερο τμήμα πριν το Μαθηματικό Θεσσαλονίκης, γιατί δεν μπορείς να περάσεις σε τμήμα που δεν έχεις δηλώσει στο Μηχανογραφικό σου. Να θυμάσαι πάντα ότι οι βάσεις που κοιτάζεις είναι οι… περσινές. Αν ανέβουν οι βάσεις, μπορεί να μην πετύχεις σ’ αυτήν τη σχολή.

Μπορώ από τη Θεωρητική Κατεύθυνση να μπω σε τμήματα Πληροφορικής που ανήκουν στο 4ο Πεδίο;

Βεβαίως, αρκεί να έχεις εξεταστεί στις πανελλήνιες εξετάσεις στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας. Θα έχεις λιγότερα μόρια απ’ ό,τι στο 1ο πεδίο, μπορεί όμως να αρκούν για την εισαγωγή σου. Κάτι άλλο που πρέπει να συνυπολογίσεις σ’ αυτήν την περίπτωση, είναι η επιπλέον προσπάθεια να καλύψεις τις γνώσεις που σου λείπουν, μιας και δεν έχεις παρακολουθήσει τη Θετική ή Τεχνολογική Κατεύθυνση. Είναι δύσκολο αλλά όχι αδύνατο, αν είσαι αποφασισμένος. Μπορείς επίσης να περάσεις στο τμήμα Πολιτιστικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας Αιγαίου με έδρα τη Μυτιλήνη, που σου δίνει, από το 2010, τα επαγγελματικά δικαιώματα του καθηγητή Πληροφορικής.

Μπορώ να δηλώσω σχολές του 5ου Πεδίου, χωρίς να έχω εξεταστεί πανελληνίως στο Μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας;

Δυστυχώς όχι. Για να δηλώσεις τα τμήματα ενός πεδίου πρέπει να έχεις εξεταστεί στις πανελλήνιες εξετάσεις ή να δήλωσες ότι θα εξεταστείς και στα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του πεδίου ή και στα δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας που αντικαθιστούν τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, αν δεν έχεις διδαχτεί τα μαθήματα κατεύθυνσης, που είναι μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του πεδίου που διάλεξες.

Θα έχω άλλα μόρια για τις σχολές των Πολιτικών Μηχανικών και άλλα για την Αρχιτεκτονική;

Ακριβώς, στην Αρχιτεκτονική θα έχεις τα μόρια του 4ου Πεδίου συν τα μόρια του ειδικού μαθήματος. Το άριστα σ' αυτήν την περίπτωση είναι τα 24.000 μόρια.

Αν έχω εξεταστεί σε δύο ξένες γλώσσες, ποιος βαθμός λαμβάνεται υπόψη για την εισαγωγή σε τμήματα που απαιτούν εξέταση σε μία από τις 4 ξένες γλώσσες;

Λαμβάνεται υπόψη η ξένη γλώσσα στην οποία πήρες το μεγαλύτερο βαθμό.

Οι Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές δεν έχουν ειδικά μαθήματα;

Οι Στρατιωτικές Σχολές έχουν προκαταρκτικές εξετάσεις, που σημαίνει ότι δεν παίρνεις βαθμό (που σου δίνει μόρια), απλά περνάς τις προκαταρκτικές εξετάσεις και έχεις δικαίωμα να είσαι υποψήφιος για τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές ή δεν τις περνάς και δεν έχεις δικαίωμα να τις δηλώσεις. Αν τις περάσεις, πρέπει να δηλώσεις τις Στρατιωτικές Σχολές που δήλωσες στην αίτηση του Φεβρουαρίου. Δεν επιτρέπεται να δηλώσεις επιπλέον σχολές, μπορείς όμως να τους αλλάξεις τη σειρά.

Εχω δηλώσει το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης ως 15η επιλογή. Αν κάποιος άλλος υποψήφιος το έχει δηλώσει 1η επιλογή ευνοείται;


Ευνοείται αυτός από τους δύο που έχει περισσότερα μόρια. Αν εσύ έχεις τα περισσότερα μόρια από τον άλλον υποψήφιο, εσύ θα πάρεις τη θέση.

Θέλω να δηλώσω το Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης που περιλαμβάνεται στο 1ο και το 2ο Πεδίο. Εχω διαφορετικό αριθμό μορίων στα δύο αυτά πεδία. Τι γίνεται σ' αυτήν την περίπτωση; Το ίδιο ισχύει και για όλα τα άλλα κοινά τμήματα σε δύο πεδία;

Το Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης έχει μία βάση, παρότι ανήκει και στα δύο πεδία. Αν δηλώσεις και τα δύο πεδία (πράγμα σπάνιο), τότε θα χρησιμοποιηθούν τα μόρια από το πεδίο στο οποίο έχεις τα περισσότερα μόρια, ανεξάρτητα από το πεδίο στο οποίο το δήλωσες. Αν δήλωσες το ένα μόνο από τα δύο πεδία, στα οποία περιλαμβάνεται, τότε θα χρησιμοποιηθούν τα μόρια αυτού του πεδίου και όχι του πεδίου στο οποίο δεν το δήλωσες.

Θέλω να δηλώσω τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, αλλά δεν έχω κάνει αίτηση και δήλωση προτίμησης το Φεβρουάριο, ούτε την αίτηση στις σχολές τον Απρίλιο. Μπορώ να τις δηλώσω τώρα;

Δυστυχώς όχι.

Τι γίνεται σε περίπτωση ισοβαθμίας με άλλους υποψηφίους;

Σε περίπτωση ισοβαθμίας δύο ή περισσότερων υποψηφίων στην τελευταία θέση εισακτέων κάποιου τμήματος, προηγείται αυτός που έχει μεγαλύτερο βαθμό πρόσβασης και, αν υπάρχει και εδώ ισοβαθμία, προηγείται αυτός που έχει μεγαλύτερο άθροισμα βαθμών στα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του Επιστημονικού Πεδίου στο οποίο ανήκει το συγκεκριμένο τμήμα. Αν και πάλι υπάρχει ισοβαθμία, μπαίνουν όλοι οι ισοβαθμούντες, ανεξάρτητα από τη σειρά με την οποία δήλωσε το συγκεκριμένο τμήμα ο καθένας από τους ισοβαθμούντες. Η σειρά προτίμησης λαμβάνεται υπόψη ως τρίτο κατά σειρά κριτήριο μόνο στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές.

Με τα μόρια που έχω περνάω σε πολλές σχολές. Σε ποια τελικά θα περάσω;Από όλες τις σχολές τη βάση των οποίων «πιάνεις», θα περάσεις σ’ αυτήν που έχεις δηλώσει πρώτη στο μηχανογραφικό σου.

Αν κάνω λάθος αριθμητικό στη δήλωση, δηλαδή δηλώσω δύο φορές τον αριθμό 2 ή παραλείψω τον αριθμό 3, τι γίνεται;

Τα λάθη αυτά τα βρίσκει ο υπολογιστής την ώρα που καταχωρίζονται οι προτιμήσεις σου, οπότε διορθώνονται εκείνη τη στιγμή. Ο υπολογιστής εντοπίζει το λάθος και σου προτείνει την αυτόματη αρίθμηση.

Πώς ξέρω ότι πράγματι οι σχολές δηλώθηκαν με τη σειρά που ήθελα;

Παίρνεις αντίγραφο της δήλωσής σου από τον υπολογιστή, μόλις γίνει η προσωρινή αποθήκευση, το οποίο πρέπει να ελέγξεις σχολαστικά για τυχόν λάθη, και άλλο όταν γίνει η οριστική κατάθεση του μηχανογραφικού. Μετά την οριστικοποίηση κανένα λάθος δεν αναγνωρίζεται.

Τα πιο σημαντικά και συχνά λάθη


Τα πιο συχνά και σημαντικά λάθη που γίνονται στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού συγκεντρώσαμε παρακάτω. Επειτα από κάθε λάθος δίνουμε μια σύντομη εξήγηση, για να καταλάβετε γιατί είναι λάθος και να μην την «πατήσετε» κι εσείς.

Θέλω να περάσω σε ΑΕΙ, γιατί είναι καλύτερα από τα ΤΕΙ

Αυτό δεν είναι γενικά σωστό. Εξαρτάται από τις συγκεκριμένες σχολές ή τμήματα που συγκρίνουμε. Ως προς το επίπεδο των σπουδών, δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση των σχολών και των τμημάτων, οπότε ό,τι και να πούμε δεν είναι έγκυρο. Ως προς τις επαγγελματικές προοπτικές μπορεί ένα ΑΕΙ να μην έχει καλές επαγγελματικές προοπτικές, ενώ ένα ΤΕΙ μπορεί να έχει άριστες επαγγελματικές προοπτικές. Εξαρτάται από το αντικείμενο σπουδών κυρίως κι όχι από το αν είναι ΑΕΙ ή ΤΕΙ.

Για να μην κάνω κανένα λάθος, θα δηλώσω όλες τις σχολές

Ετσι συνήθως περνάς σε μια σχολή που δε σ’ αρέσει, γιατί δε γίνεται να σου αρέσουν όλες οι σχολές. Το σωστό είναι να δηλώσεις σχολές από όλη την γκάμα των βάσεων, δηλαδή υψηλόβαθμες, μεσαίες και χαμηλές, ώστε να πετύχεις σε κάποια ό,τι κι αν συμβεί με τις βάσεις. Δήλωσε, όμως, από κάθε κλάση των βάσεων, μόνον όσες σου αρέσουν .

Εχω 16.000 μόρια, άρα, σύμφωνα με τις περσινές βάσεις, περνάω στην τάδε σχολή που είχε 15.995 μόρια

Αυτές είναι οι περσινές βάσεις. Οι φετινές βάσεις μπορεί να έχουν πολύ μεγάλη διαφορά, ακόμη και 5.000 μόρια πάνω ή κάτω. Αυτό εξαρτάται από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, αλλά και από τις προτιμήσεις των υποψηφίων, οι οποίες μεταβάλλονται από χρονιά σε χρονιά.

Δυστυχώς δεν πήγα καλά φέτος. Θα ξαναδώσω πανελλήνιες εξετάσεις του χρόνου, οπότε δεν έχει νόημα να δώσω ιδιαίτερη προσοχή στο μηχανογραφικό

Κάθε πράγμα στον καιρό του. Τώρα θα φτιάξεις σωστά το μηχανογραφικό σου, το Σεπτέμβριο θα δεις σε ποια σχολή θα περάσεις κι αν δεν σου αρέσει, αφού πρώτα γραφτείς στη σχολή στην οποία πέτυχες, αποφασίζεις να ξαναδώσεις πανελλήνιες εξετάσεις.

Επειδή έχω λίγα μόρια, δεν υπάρχει περίπτωση να περάσω σε καλή σχολή

Πρόσεξε τα μικρά διαμάντια που υπάρχουν με χαμηλή βάση, πολύ κάτω από τα 10.000 μόρια, και έχουν καλές επαγγελματικές προοπτικές. Συνήθως είναι ΤΕΙ σε μικρές επαρχιακές πόλεις, τα οποία έχουν θετικές επαγγελματικές προοπτικές, αλλά χαμηλή ζήτηση, γιατί είναι απομακρυσμένα.

Αφού δεν μπορώ να «πιάσω» ΑΕΙ, θα δηλώσω μόνον ΤΕΙ. Αν τα βάλω πρώτα - πρώτα, θα έχω περισσότερες πιθανότητες να πετύχω

Δεν έχει σημασία η σειρά προτίμησης της σχολής, παρά μόνο στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές και αυτό μόνο σε περίπτωση ισοβαθμίας. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις δεν έχει σημασία αν έχεις βάλει πρώτη ή δέκατη τη σχολή, αλλά μόνον αν έχεις τα μόρια για να εισαχθείς στη σχολή και δεν έχεις βάλει άλλη σχολή με λιγότερα μόρια πριν από αυτήν.

Ευτυχώς πήγα καλά κι έτσι δε χρειάζεται να δηλώσω καθόλου ΤΕΙ

Το σωστό είναι να δηλώσεις και ΤΕΙ, γιατί δεν ξέρεις τι μπορεί να συμβεί με τις βάσεις, που κάθε χρόνο αυξομειώνονται. Ειδικά φέτος, που έχουμε ανακατανομή των εισακτέων σε βάρος των σχολών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τη διαμόρφωση των βάσεων. Μη ρισκάρεις λοιπόν.

Οι καλές σχολές έχουν υψηλή βάση. Οι σχολές με χαμηλή βάση δεν είναι καλές

Οι βάσεις εκφράζουν την προσφορά και τη ζήτηση των θέσεων κάθε σχολής. Αν μια σχολή έχει λίγες σχετικά θέσεις, αλλά τη δηλώνουν πολλοί υποψήφιοι, τότε έχει υψηλή βάση. Αυτό δε σημαίνει ότι έχει καλές επαγγελματικές προοπτικές ή ότι εσένα σου αρέσει.

Τελικά οι σχολές με επαγγελματικές προοπτικές είναι οι σχολές της Πληροφορικής. Αυτές θα δηλώσω

Και οι απόφοιτοι Πληροφορικής έχουν αρχίσει να έχουν πρόβλημα εύρεσης εργασίας. Γι’ αυτό να τις δηλώσεις μόνο αν σου αρέσουν οι υπολογιστές. Αν δεν σου αρέσουν οι υπολογιστές και παρ’ όλα αυτά περάσεις σε μια σχολή Πληροφορικής, θα γίνεις κακός επαγγελματίας και θα είσαι από τους άνεργους πτυχιούχους Πληροφορικής.

Πήγα πιο καλά απ’ ό,τι περίμενα. Αντί για Οικονομικά θα δηλώσω Ιατρική

Αλλάζεις στόχο έτσι. Για άλλη σχολή πήγαινες κι αλλού θα βρεθείς. Μήπως ήθελες εξαρχής Ιατρική, αλλά δεν το έλεγες, γιατί ήταν άπιαστο όνειρο; Σ' αυτήν την περίπτωση καλά κάνεις να δηλώσεις την Ιατρική. Αν όμως σου προέκυψε τώρα, από την πίεση του κοινωνικού περίγυρου, για να μην πάει «χαμένο» το 19, τότε κάνεις λάθος επιλογή.

Είχα τα μόρια για να περάσω στο Μαθηματικό της Θεσσαλονίκης, αλλά δεν πέρασα. Γιατί;

Μπορεί να μην το είχες δηλώσει. Δεν γίνεται να περάσεις σε ένα τμήμα που δεν έχεις δηλώσει. Μπορεί να είχες δηλώσει πριν ένα άλλο τμήμα με χαμηλότερη βάση και να πέρασες σ' αυτό. Μπορεί να δήλωσες μόνο υψηλόβαθμα τμήματα και να μην πέρασες πουθενά.

Τα λάθη των υποψηφίων στο μηχανογραφικό

Ουκ εν τω πολλώ το ευ

Πολλοί υποψήφιοι από το άγχος να εξασφαλίσουν την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση δηλώνουν όσες περισσότερες σχολές μπορούν, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ελέγξουν τη σειρά προτίμησης. Αν δηλώσετε όλες τις σχολές του 4ου Πεδίου θα βρεθείτε με περισσότερες από 100 σχολές «σταυρωμένες» στο μηχανογραφικό σας. Αδύνατο να τις βάλετε σε μια σειρά, με συνέπεια να κινδυνεύετε να περάσετε σε σχολή που δεν επιθυμείτε.

Η σωστή δήλωση

Δηλώστε υψηλόβαθμες, χαμηλόβαθμες και μεσαίες σχολές. Συγκεκριμένα δηλώστε από κάθε χιλιάδα βάσεων δύο σχολές, που είναι μέσα στα ενδιαφέροντά σας. Ετσι με τριάντα σχολές το πολύ, πιάνετε όλη την γκάμα των βάσεων και εξασφαλίζετε την εισαγωγή σας.

Τα… spread των βάσεων

Πολλοί υποψήφιοι δηλώνουν σχολές η βάση των οποίων βρίσκεται γύρω από τα μόρια που συγκεντρώνουν. Οι βάσεις που κοιτούν είναι οι περσινές, γι’ αυτό πολλοί δίνουν ένα περιθώριο 3 μονάδων (3.000 μόρια) πάνω ή κάτω. Δεν αρκεί μια τέτοια διαφορά για να μας εξασφαλίσει την επιτυχία. Ενας υποψήφιος του 2009 που συγκέντρωνε 10.000 μόρια στο 4ο Πεδίο δεν θα δήλωνε τη σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού (ΣΜΥ) Οπλα, που είχε βάση το 2008 14.183 μόρια. Η βάση της σχολής τελικά έπεσε στα 9.100 μόρια. Ο υποψήφιος του παραδείγματός μας είχε τα μόρια να περάσει στη σχολή που ήθελε, αλλά δεν θα πέρναγε, αν δεν την είχε δηλώσει, θεωρώντας απίθανη την εισαγωγή του.

Η φθίνουσα σειρά των βάσεων

Πολλοί υποψήφιοι δηλώνουν τις σχολές με τη φθίνουσα σειρά των βάσεων, πιστεύοντας ότι η βάση δείχνει την αξία της σχολής. Η αλήθεια είναι ότι η βάση εκφράζει τη ζήτηση που έχουν οι σπουδές σε μια σχολή και όχι την αξία των σπουδών σε αυτή. Η ζήτηση διαμορφώνεται από τη μόδα, τις επαγγελματικές προοπτικές των σχολών και τη λάθος προβολή τους στο μέλλον. Οι βάσεις διαμορφώνονται από τις προτιμήσεις των πολλών και όσοι τις χρησιμοποιούν ως οδηγό υποτάσσονται στις επιθυμίες των πολλών και δεν πραγματοποιούν τα δικά τους «θέλω».

Βλέπουν το αύριο με τα μάτια του σήμερα

Πολλοί υποψήφιοι επιλέγοντας σπουδές προσβλέπουν σε συγκεκριμένο επάγγελμα και στις προοπτικές του στην αγορά εργασίας. Ο κόσμος αλλάζει πολύ γρήγορα και κάθε πρόβλεψη είναι επισφαλής. Το επάγγελμα που σήμερα είναι περιζήτητο δεν μας εγγυάται κανείς ότι θα… υπάρχει και στο μέλλον, αφού νέα επαγγέλματα δημιουργούνται και άλλα σβήνουν με μεγάλη ταχύτητα.

Οι σημαντικοί άλλοι

Επηρεάζουν είτε εκούσια είτε ακούσια οι σημαντικοί… άλλοι, οι γονείς, οι φίλοι και ο κοινωνικός περίγυρος δηλαδή, τις επιλογές των υποψηφίων. Καλό είναι να γίνεται συζήτηση, οι μεγαλύτεροι να συμβουλεύουν τους νεότερους, αλλά αυτό απέχει πολύ από την προσπάθεια επιβολής επιλογών. Πολλοί ενήλικες υποχρεώθηκαν να ακολουθήσουν δρόμους που δεν ήθελαν, με αποτέλεσμα να γίνουν δυστυχισμένοι. Οι περισσότεροι γονείς πιστεύουν ότι τα παιδιά τους δεν μπορούν να επιλέξουν σωστά, αφού δεν έχουν γνώση της αγοράς εργασίας. Σωστό, αλλά ούτε εμείς οι γονείς έχουμε γνώση της αγοράς εργασίας, που αλλάζει καθημερινά. Είμαστε προσκολλημένοι στις επιλογές του καιρού μας.

Το πτυχίο δεν εξασφαλίζει

Δεν υπάρχουν πια πτυχία που εξασφαλίζουν την επαγγελματική ασφάλεια του κατόχου τους. Η ελληνική οικονομία δεν μπορούσε να εξασφαλίσει εργασία στην πληθώρα πτυχιούχων που παράγουν τα πανεπιστήμιά μας, φανταστείτε τώρα και με τη συρρίκνωση της οικονομίας που φέρνει η κρίση. Το πτυχίο και οι σπουδές γενικότερα αποτελούν ένα από τα προσόντα στην αναζήτηση εργασίας, αλλά όχι το μόνο. Γι’ αυτό δεν υπάρχουν πτυχία εργασίας και πτυχία ανεργίας. Υπάρχουν άνθρωποι που με τα συνολικά τους προσόντα και την προσωπικότητά τους βρίσκουν εργασία.


Τμήματα με τίτλο που παραπλανά

Πρόκειται για τμήματα ο τίτλος των οποίων μπορεί να μπερδέψει τους υποψηφίους, καθώς μπορεί να δημιουργήσει συνειρμούς για κάτι άλλο. Είναι σημαντικό να μην επιλέγουν σπουδές από τον τίτλο οι υποψήφιοι, αλλά να κοιτάζουν το πρόγραμμα σπουδών της σχολής, το μόνο έγκυρο τρόπο να αποκτούν ακριβή εικόνα.

Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών

Δεν λειτουργεί το σκέλος των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. Το τμήμα παρέχει μόνο Τούρκικες Σπουδές

Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Παν. Αθηνών και Ιωαννίνων

Τα τμήματα δεν εκπαιδεύουν ψυχολόγους, αφού δεν δίνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Οι απόφοιτοι μπορεί να απασχοληθούν ως φιλόλογοι.

Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας

Το πτυχίο του τμήματος δεν είναι πτυχίο νηπιαγωγού, αλλά βρεφονηπιοκόμου. Πτυχίο νηπιαγωγού δίνουν μόνο τα ΑΕΙ.

Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Παν. Ιωαννίνων

Δεν τους εγγράφει το ΤΕΕ ως μέλη και συνεπώς δεν έχουν τα δικαιώματα του μηχανικού.

Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης Παν. Αιγαίου (Χίος)

Δεν πρόκειται για μηχανικούς, αφού δεν τους δέχεται το ΤΕΕ. Τους δέχεται ως μέλη το Οικονομικό Επιμελητήριο, άρα είναι οικονομολόγοι.

Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Αιγαίου (Σύρος)

Ούτε αυτοί είναι μηχανικοί αλλά βιομηχανικοί ντιζάινερ. Δεν γίνονται δεκτοί στο ΤΕΕ.

Στατιστικής και Αναλογιστικών-Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών Αιγαίου (Σάμος)

Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης Πειραιά

Δεν πρόκειται για μαθηματικούς, όπως αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος του, αλλά για οικονομολόγους, που εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο.

Στατιστικής Οικονομικού Παν. Αθήνας

Δεν πρόκειται και εδώ για μαθηματικούς, αλλά για οικονομολόγους.

Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών Μετσόβιου Πολυτεχνείου

Δεν πρόκειται για μηχανικούς αλλά για μαθηματικούς ή φυσικούς ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν.

Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Αγ. Νικολάου Κρήτης

Πρόκειται για σχολές του ΟΤΕΚ πρώην ΕΟΤ που δεν είναι ισότιμες με τα ΤΕΙ Τουριστικών Επιχειρήσεων, γιατί δεν παρέχουν τετραετείς σπουδές, αλλά τριετείς.

Info

Οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις, αλλά και τα τηλέφωνα, για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το Internet θα σας βοηθήσουν να βρείτε τα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οσοι έχετε κρατήσει το cd-rom που μοίρασε ο «Αγγελιοφόρος» στις 13 Μαΐου, έχετε όλα τα προγράμματα σπουδών όλων των σχολών.

Ανώτατα και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
Πανεπιστήμιο
web site
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας
210 3689037
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
210 7721000
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας
210 8203 911
Πανεπιστήμιο Πειραιά
210 4142000
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθήνας
210 5294893
Πάντειο Πανεπιστήμιο
210 9220100
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
210 9549100
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
2310 996000
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
2310 891101
Πανεπιστήμιο Πάτρας
2610 991822, 2610 991040
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
2710 230006
Πολυτεχνείο Κρήτης
28210 37047
Πανεπιστήμιο Κρήτης
28310 77001
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
24210 74000
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
25310 39000
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
26510 97111
Πανεπιστήμιο Αιγαίου
22510 36001
Ιόνιο Πανεπιστήμιο
26610 40057
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
24610 49370
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας
22310 66700
ΤΕΙ Αθήνας
210 5385100
ΤΕΙ Πειραιά
210 5381100
ΤΕΙ Πάτρας
2610 369113
ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
2310 791111
ΤΕΙ Χαλκίδας
22280 99500
ΤΕΙ Κρήτης
2810 379328
ΤΕΙ Καβάλας
2510 462-100
ΤΕΙ Λάρισας
2410 684200
ΤΕΙ Λαμίας
22310 48011
ΤΕΙ Καλαμάτας
27210 45100
ΤΕΙ Ηπείρου
26810 76400
ΤΕΙ Σερρών
23210 45050, 23210 45525
ΤΕΙ Μεσολογγίου
26310 26121
ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας
24610 40161
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ)
210 2823246
ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
210 9228090

 agelioforos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

¸,ø¤º°`°º¤ø,¸☛❤ Thanks for Comments ❤☚¸,ø¤º°`°º¤ø,¸