Τρεις πλατείες (εκ των οποίων η μία, στη Μητροπόλεως, χαρακτηρίζεται ως διευρυμένη «εκβολή» του άξονα στη θάλασσα) και τρεις «πράσινοι» χώροι (το Πάρκο, ο Περίπατος και ο Κήπος της Μνήμης) είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής μελέτης που θα υλοποιηθεί στην οδό Αγίας Σοφίας, τον παλαιότερο εγκάρσιο άξονα της Θεσσαλονίκης που συνδέει την παλιά πόλη με το Θερμαϊκό.
Η πρόταση των Αντ. Νουκάκη, Μπ. Μπάμπαλου - Νουκάκη, Βαρ. Μυροφορίδου, Μ. Τσιντζέλη, Αντ. Χαζάπη και Αν. Χρανιώτη κέρδισε το πρώτο βραβείο σε σχετικό διαγωνισμό που είχε προκηρύξει το υπουργείο Περιβάλλοντος και θα παρουσιαστεί την προσεχή Δευτέρα στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης.
Η ανάπλαση αφορούσε τον άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας, μία περιοχή παρέμβασης που καταλαμβάνει 40 στρέμματα, από την οδό Φιλίππου μέχρι τη Λεωφόρο Νίκης, συμπεριλαμβανομένων των πλατειών Αγίας Σοφίας και Μακεδονομάχων και του περιβάλλοντος χώρου των βυζαντινών ναών και της μητρόπολης.
Από το 2013
«Εντός του 2013 φιλοδοξούμε να έχει εγκατασταθεί εργολάβος για να υλοποιήσει το τμήμα της μελέτης από το ύψος της πλατείας Αγίας Σοφίας μέχρι την Τσιμισκή, το τμήμα δηλαδή που έχει ήδη πεζοδρομηθεί. Παράλληλα, θα ''τρέξουμε'' τη διαδικασία για το τμήμα του άξονα από την οδό Τσιμισκή μέχρι τη θάλασσα. Για το κομμάτι πάνω από την πλατεία Αγίας Σοφίας, βρίσκεται σε εξέλιξη το μετρό και για το λόγο αυτόν προς το παρόν δε θα γίνει κάποια παρέμβαση», επισημαίνει στον «Α» ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Ανδρέας Κουράκης.
Οι πλατείες
Συνοπτικά, η μελέτη προβλέπει τρεις πλατείες με σκληρά δάπεδα, με διαφορετικά χαρακτηριστικά, χώρους τελετουργιών αλλά και καθημερινής δράσης:
-η ανοιχτή κεντρική αστική πλατεία της Αγίας Σοφίας,
-η εσωστρεφής και οριοθετημένη αυλή της Αχειροποιήτου,
-η γραμμική πλατεία της περιοχής Μητροπόλεως ως διευρυμένη «εκβολή» του άξονα. Μια σειρά από φωτεινές στήλες στο κέντρο κατά μήκος αυτής της πλατείας σηματοδοτούν αυτόν τον πόλο του άξονα και ξεχύνονται στη θάλασσα ως συμβολική «διάρρηξη» του ορίου της παραλίας.
«Πράσινοι» χώροι
Παράλληλα, προβλέπονται τρεις «πράσινοι» χώροι, όπου κυριαρχούν χωμάτινες επιφάνειες και φυτεύσεις:
-το Πάρκο, χώρος αναψυχής και παιχνιδιού, στην περιοχή Αχειροποιήτου,
-Ο Περίπατος, χώρος ανάπαυλας και περιπλάνησης, νότια της Εγνατίας,
-Ο Κήπος της Μνήμης, στην οδό Ερμού, χώρος απομόνωσης και περισυλλογής. Ελαφρά βυθισμένος, επιτρέπει τη θέαση του ναού από την Ερμού, διαθέτει οργανωμένο καθιστικό και φυτεύεται με αρωματικά φυτά.
Τα γλυπτά
Σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, γλυπτά τοποθετούνται σε διακριτές θέσεις, μνημειακούς τόπους. Συσχετίζονται ως ιστορική αναφορά και συμβολισμό και οργανώνονται σε ενοποιητικούς άξονες: των Ποντίων και του Πατριάρχη, στο διαγώνιο άξονα του «Κήπου της Μνήμης», οι προτομές των δημοτικιστών σε διαγώνιο άξονα του πλατώματος, ενώ το γλυπτό «Πολίτες» και σύγχρονα γλυπτά προβλέπονται στον Περίπατο νότια της Εγνατίας. Στην κατακόμβη Αγίου Ιωάννη οργανώνεται είσοδος σε αναρτημένη εξέδρα και πρόσβαση με ραμπόσκαλα και ανελκυστήρα.
Το «Κόκκινο σπίτι»
Οι μελετητές υπογραμμίζουν «την επιτακτική ανάγκη αποκατάστασης του ''Κόκκινου Σπιτιού''», ώστε να είναι επισκέψιμο, καθώς και την ανακατασκευή των όψεων της διπλανής πολυκατοικίας. Κατασκευαστικά, κυριαρχούν η ξηρά δόμηση, από λίθινους κυβόλιθους ομαλής επιφάνειας και σπανιότερα αναρτημένες πλάκες μαρμάρου ή γρανίτη. Σε ό,τι αφορά τη φύτευση, διακρίνεται σε δενδροστοιχίες κατά μήκος των δρόμων, σε συστάδες δέντρων, κυρίως στο Πάρκο, και σε θάμνους και αρωματικά φυτά και λουλούδια κυρίως στον Κήπο της Μνήμης. Ο άξονας φυτεύεται με φλαμουριές (διατηρούνται έξι ακακίες, οι κουτσουπιές στην οδό Ερμού που ενισχύονται, οι νεραντζιές περιμετρικά του ναού της Αγίας Σοφίας κ.ά.).
Για τη στάθμευση
Η περιοχή μελέτης σήμερα παρέχει περίπου 350 θέσεις παρόδιας στάθμευσης, το μεγαλύτερο τμήμα των οποίων καταργείται με την προτεινόμενη ανάπλαση (εκτιμάται ότι οι ανάγκες θα καλυφθούν από τη διατιθέμενη υποδομή χώρων δημόσιας στάθμευσης στη γύρω περιοχή). Οι μελετητές προτείνουν καθορισμό και αυστηρή εφαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας, εξασφάλιση επαρκούς αριθμού θέσεων στάθμευσης των κατοίκων σε μη τιμολογούμενες ζώνες αλλά και τιμολόγηση της παρόδιας στάθμευσης των οχημάτων των επισκεπτών. Προτείνεται η λειτουργία λεωφορειακής γραμμής με μίνι μπας και περιλαμβάνεται κίνηση ποδηλάτων, θέσεις στάθμευσής τους, σε συνδυασμό με ενδεχόμενη λειτουργία συστήματος δανεισμού κοινόχρηστων ποδηλάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου