Λύση στο πρόβλημα του προσανατολισμού που αντιμετωπίζουν κάτοικοι και κυρίως επισκέπτες στην περιοχή του Πανοράματος επιχειρεί να δώσει ο δήμος Πυλαίας - Χορτιάτη, μέσω συγκοινωνιακής μελέτη που εκπόνησε ομάδα συγκοινωνιολόγων της εταιρίας «Street», με επικεφαλής τον Σταύρο Κωνσταντινίδη.
Το πρώτο μέρος της μελέτης, που αφορά το δυσκολότερο κομμάτι του οικισμού, το Ν. 751, ολοκληρώθηκε και προβλέπει μια σειρά απλών αλλά ουσιαστικών παρεμβάσεων, που θα αλλάξουν την καθημερινότητα και τις μετακινήσεις στην περιοχή.
Η μελέτη αφορά τη συμπλήρωση, βελτίωση και αναβάθμιση της πληροφοριακής σήμανσης του Πανοράματος, η οποία αφορά την καθοδήγηση των οδηγών προς τις διάφορες περιοχές του οικισμού αλλά και από αυτές προς τις εξόδους από αυτόν.
«Σήμερα, η αντίστοιχη σήμανση παραμένει περιορισμένη, έχει τοποθετηθεί περιστασιακά και σε διάφορες φάσεις. Η μορφή της είναι ανομοιογενής και σε καμία περίπτωση δε συνιστά ένα πλήρες σύστημα πληροφοριακής σήμανσης. Επιπλέον, η μορφή του οδικού δικτύου του Πανοράματος, η οποία έχει σε μεγάλο βαθμό προκύψει από την ανάγκη προσαρμογής στο ανάγλυφο της περιοχής, είναι πολύπλοκη και οδηγεί σε αποπροσανατολισμό των οδηγών. Το οδικό δίκτυο διαθέτει σε γενικές γραμμές άνετα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, αλλά η μορφή του δικτύου είναι τέτοια που πολλές οδοί δε διαθέτουν διαμπερότητα, καταλήγουν σε αδιέξοδα και σε κυκλικές κινήσεις», επισημαίνει ο κ. Κωνσταντινίδης.
Το σύστημα
Το Πανόραμα διαθέτει εννέα βασικές εισόδους - εξόδους (οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου - Πυλαία και Θεσσαλονίκη, κόμβος Μεγάλου Αλεξάνδρου – Μαντζαρίδη, κόμβος Μεγάλου Αλεξάνδρου – Γυμνασίου, κόμβος Κομνηνών – Βενιζέλου, οδός Κομνηνών - Χορτιάτη και Ασβεστοχώρι, κόμβος Πανοράματος - Φιλίππου, κόμβος Πανοράματος - Πυθαγόρα, οδός Πανοράματος - Θέρμη και οδός Νυμφών - περιοχή οδού Ανοίξεως).
Οι συγκοινωνιολόγοι σημειώνουν ότι η καθοδήγηση των οδηγών θα πρέπει να γίνει από και προς τα συγκεκριμένα σημεία. Επέλεξαν έτσι 11 άξονες στις διασταυρώσεις των οποίων θα τοποθετηθεί η νέα πληροφοριακή σήμανση:
1. Μεγάλου Αλεξάνδρου – Κομνηνών.
2. Μαντζαρίδη – Πέτρου Λεβαντή.
3. Νυμφών – Ηπείρου.
4. Πέτρου Λεβαντή - Σταδίου.
5. Γυμνασίου – Υδραγωγείου – Ολύμπου – Δημοκρίτου.
6. Βενιζέλου – Σαμπανίδη – Πανοράματος.
7. Δημοκρατίας/Πλάτωνος.
8. Πυθαγόρα.
9. Μιαούλη – Φιλελλήνων – Ιωνος Δραγούμη.
10. Μακεδονομάχων.
11. Νταλίπη – Καπετάν Κώτα.
«Ο καθένας από αυτούς τους κόμβους αποκτά και μοναδικό αριθμό για την καλύτερη απομνημόνευση και καθοδήγηση των οδηγών μέσα στο δίκτυο. Οι κόμβοι εισόδου - εξόδου του οικισμού παίρνουν ένα μονοψήφιο αριθμό, ενώ οι υπόλοιποι κόμβοι του εσωτερικού δικτύου λαμβάνουν μια αρίθμηση με διψήφιο αριθμό και βάση τον κόμβο από τον οποίο ξεκινά ο βασικός άξονας του συγκεκριμένου κόμβου. Η σήμανση συμπληρώνεται και πυκνώνει με επιβεβαιωτικές πινακίδες σε κόμβους όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο, ώστε να σιγουρεύουν οι οδηγοί το ότι κινούνται στη σωστή διαδρομή και κατεύθυνση. Επιπλέον, η σήμανση τοποθετείται με τέτοιο τρόπο, ώστε να τα οχήματα να κατανέμονται στις εξόδους εξασφαλίζοντας συντομότερη διαδρομή, καθώς και όσο το δυνατό πιο ισομοιρασμένους φόρτους, τόσο επί των κόμβων όσο και επί των οδών πρόσβασης. Ετσι θα αποφευχθούν φαινόμενα συσσώρευσης που σε αντίθετη περίπτωση ίσως παρατηρούνταν. Στους σημαντικότερους κόμβους του οδικού δικτύου θα τοποθετηθεί και σήμανση προς τις εξόδους προς τους υπόλοιπους προορισμούς, η οποία θα συνοδεύεται από επιβεβαιωτικές πινακίδες κατά μήκος των επιλεγμένων προς αυτές διαδρομών», σημειώνεται στη μελέτη.
Σύμφωνα με το σχέδιο, συνολικά θα τοποθετηθούν 177 πινακίδες σε 26 κόμβους, δίνοντας επαρκή πληροφόρηση για την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει κάθε οδηγός για να αποφύγει τις άσκοπες μετακινήσεις.
Οφέλη
Οπως τόνισε ο δήμαρχος, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, «μεγάλο μέρος του Πανοράματος είναι αμιγώς οικιστική περιοχή, που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχει σημεία αναφοράς. Υπάρχει εμφανής δυσκολία προσανατολισμού, ειδικά στη νότια περιοχή. Με τη μελέτη αυτή θα τοποθετηθεί συγκεκριμένη σήμανση, ώστε να μη χάνεται ο κόσμος μέσα στους δρόμους. Είναι μια σημαντική παρέμβαση και για το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Μόλις ολοκληρωθεί η μελέτη, σκοπεύουμε να την εφαρμόσουμε άμεσα, ενώ έχουμε σκεφτεί και τα επόμενα βήματα, όπως να σημάνουμε κατάλληλα και το οδόστρωμα στους κεντρικούς άξονες ή και να σημάνουμε τα φωτιστικά, δημιουργώντας συγκεκριμένες διαδρομές».
«Με την παρέμβαση αυτή οι διασταυρώσεις θα μεταβληθούν σε χαρακτηριστικά (αριθμημένα) σημεία του οδικού δικτύου, που θα χρησιμοποιούνται ως αναφορά από τους οδηγούς για τη γρήγορη και απρόσκοπτη προσπέλαση των προορισμών τους. Με άλλα λόγια οι σηματοδοτούμενοι κόμβοι και οι κρίσιμες διασταυρώσεις μετατρέπονται σε κοινώς αποδεκτά αναγνωρίσιμα σημεία απ’ όλους τους πολίτες, βάζοντας οριστικά τέλος στον υποκειμενισμό που χαρακτηρίζει σήμερα κάθε ανθρώπινη προσπάθεια προφορικού προσδιορισμού της ακριβούς θέσης οποιουδήποτε σημείου σε ένα μεγάλο πολεοδομικό συγκρότημα. Η πόλη γίνεται έτσι πιο φιλική, εξοικονομούνται ανθρωποώρες και οχηματοχιλιόμετρα και βελτιώνεται σημαντικά η λειτουργικότητα της πόλης», σημειώνει ο κ. Κωνσταντινίδης.
Συνακόλουθες θετικές επιπτώσεις σύμφωνα με τη μελέτη είναι:
- Μείωση κυκλοφοριακής συμφόρησης.
- Μείωση κατανάλωσης ενέργειας.
- Μείωση χρόνου διαδρομής.
- Μείωση τροχαίων ατυχημάτων που προκαλούνται από την απόσπαση της προσοχής, προκειμένου να εξευρεθεί η σωστή πορεία κτλ.
- Εξομάλυνση κυκλοφοριακών συνθηκών και άρση προβλημάτων που προκύπτουν από τη σύγχυση και την αναποφασιστικότητα των οδηγών.
Παρεμβάσεις στην περιοχή του Νόμου 751 που θα βοηθήσουν τις μετακινήσεις
Α/Α Κόμβος Μοναδικός Αριθμός 1 Μεγάλου Αλεξάνδρου - Μαντζαρίδη 1 2 Μεγάλου Αλεξάνδρου - Γυμνασίου 2 3 Κομνηνών - Βενιζέλου 3 4 Μαντζαρίδη – Π. Λεβαντή - Μπουμπουλίνας 11 5 Π. Λεβαντή - Σταδίου 12 6 Π. Λεβαντή – Ηπείρου 13 7 Π. Λεβαντή – Πλάτωνος - Δημοκρατίας 14 8 Π. Λεβαντή – Παλαιολόγου 15 9 Σταδίου – Πλάτωνος - Δημοκρατίας 16 10 Σταδίου – Παλαιολόγου 17 11 Σταδίου – Μιαούλη 18 12 Σταδίου – Πυθαγόρα 19 13 Γυμνασίου - Υδραγωγείου 21 14 Υδραγωγείου – Ολύμπου 22 15 Ολύμπου - Δημοκρατίας 23 16 Ολύμπου - Δημοκρίτου 24 17 Δημοκρίτου - Πυθαγόρα 25 18 Βενιζέλου - Σαμπανίδη 31 19 Πανοράματος - Περικλέους 4 20 Περικλέους - Δημοκρατίας 41 21 Πανοράματος - Πυθαγόρα 5 22 Πυθαγόρα - Ολυμπιάδος 51 26 Μιαούλη - Φιλελλήνων 61 24 Φιλελλήνων – Ιωνος Δραγούμη - Μακεδονομάχων 62 25 Μακεδονομάχων - Νταλίπη 63 26 Ηπείρου – Νυμφών - Μπουμπουλίνας 7.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ/agelioforos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου