Τι είδους κιβώτια όμως υπάρχουν στην πιάτσα;
Οι βασικοί τύποι είναι τέσσερις:
Παραδοσιακό αυτόματο κιβώτιο
Είναι το παλιότερο αυτόματο κιβώτιο και αυτό που πλέον συναντάται όλο και λιγότερο, με τη χρήση του να περιορίζεται σε ακριβότερα μοντέλα. Η ροπή του κινητήρα περνά στους κινητήριους τροχούς μέσω ενός μετατροπέα ροπής που επιτρέπει στις σχέσεις του κιβωτίου να αλλάζουν η μία μετά την άλλη, όσο ο οδηγός πιέζει το πόδι του στο γκάζι και ανεβαίνουν οι στροφές του μοτέρ και η ταχύτητα κίνησης. Το κατέβασμα γίνεται επίσης αυτόματα, ενώ πλέον η δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών είναι δεδομένη. Η χειροκίνητες αλλαγές γίνονται είτε από τον ίδιο λεβιέ, είτε από μοχλούς στο τιμόνι. Τα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια διατίθενται με 6 έως και 8 σχέσεις, ενώ στο άμεσο μέλλον θα δούμε μέχρι και 10!
ΥΠΕΡ
Είναι ιδιαίτερα πρακτικό για την πόλη, ειδικά στο σταμάτα-ξεκίνα, αφού με τον λεβιέ στη θέση D ή R το αυτοκίνητο έχει την τάση να κινηθεί προς τα εμπρός ή πίσω αντίστοιχα, ελεγχόμενο εύκολα με το φρένο.
ΚΑΤΑ
Οι μεγάλες απώλειες ροπής που έχει αυτός ο τύπος κιβωτίου είναι η αιτία για τις ελαφρά μειωμένες επιδόσεις και την αξιοσημείωτη αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου.
Ημιαυτόματο κιβώτιο
Ουσιαστικά είναι ένα χειροκίνητο κιβώτιο με αυτοματοποιημένο μηχανισμό αλλαγής ταχυτήτων. Τεχνικά λοιπόν, κιβώτιο και συμπλέκτης είναι τα ίδια με αυτά ενός χειροκίνητου και απουσιάζει ο συμπλέκτης. Η μονάδα ελέγχου του κιβωτίου επιλέγει πότε θα γίνει αλλαγή σχέσης, υπολογίζοντας παραμέτρους όπως ταχύτητα κίνησης, θέση του γκαζιού, φορτίο κινητήρα κλπ. Εκτός από την πλήρως αυτόματη, υπάρχει και σειριακή λειτουργία, όπου ο οδηγός μέσω του λεβιέ ή με μοχλούς στο τιμόνι μπορεί να κάνει χειροκίνητα τις αλλαγές.
ΥΠΕΡ
Συνδυάζει άνεση και ευκολία στην οδήγηση με χαμηλό κόστος κατασκευής. Σε πολλές περιπτώσεις, προσφέρει και μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου συγκριτικά με ένα χειροκίνητο κιβώτιο.
ΚΑΤΑ
Στα περισσότερα μοντέλα η λειτουργία στις αλλαγές σχέσης είναι αργή (π.χ. Smart). Επιπλέον, αντίθετα με το κλασικό αυτόματα κιβώτιο, δεν συγκρατεί το αυτοκίνητο όταν αφήσεις το φρένο και μέχρι να πατήσεις γκάζι. π.χ. σε μια ανηφόρα.
Κιβώτιο διπλού συμπλέκτη
Πρόκειται για χειροκίνητο κιβώτιο με αυτόματο μηχανισμό αλλαγής σχέσεων και δύο συμπλέκτες. Το πλέον διαδεδομένο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη είναι το DSG του ομίλου Volkswagen (S-tronic στα Audi). Όλα τους διαθέτουν τόσο πλήρως αυτόματη όσο και χειροκίνητη λειτουργία, ενώ σε κάποια μοντέλα δεν ανεβάζουν σχέση όταν ο κινητήρας πιάσει κόφτη, ευνοώντας τη σπορ οδήγηση. Είναι ο τύπος αυτόματου κιβωτίου που έχει επικρατήσει στις μέρες μας.
ΥΠΕΡ
Σε λειτουργία είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει αυτή τη στιγμή σε αυτόματο κιβώτιο. Προσφέρει ομαλές και ταχύτατες αλλαγές σχέσεων και σημαντικά χαμηλότερη κατανάλωση συγκριτικά με ένα αντίστοιχο χειροκίνητο κιβώτιο.
ΚΑΤΑ
Χρειάζεται τακτικότερη και ακριβότερη συντήρηση από τα κλασικά αυτόματα κιβώτια. Το μεγαλύτερο μείον είναι πως διαθέτει υλικά τριβής (δίσκους) που χρειάζονται αντικατάσταση όταν φθαρούν.
Κιβώτιο διαρκώς μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT)
Η αίσθηση εδώ είναι σαν να οδηγείς αυτόματο σκούτερ: σαν να έχει μία μόνο ταχύτητα που δεν τελειώνει ποτέ. Στην πράξη, το CVT προσαρμόζει διαρκώς τη σχέση μετάδοσης στην ταχύτητα του αυτοκινήτου και τις συνθήκες οδήγησης. Σαν να υπάρχουν δηλαδή άπειρες σχέσεις και να εναλλάσσονται η μία μετά την άλλη. Σε κάποιες περιπτώσεις, υπάρχουν και προεπιλεγμένες σχέσεις με δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών (π.χ. Honda Jazz). Συναντάται συνήθως στα υβριδικά αυτοκίνητα.
ΥΠΕΡ
Εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα, προσαρμόζοντας συνεχώς την κλιμάκωση στις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης. Διακρίνεται και σε οικονομία καυσίμου
ΚΑΤΑ
Στη full επιτάχυνση ο κινητήρας λειτουργεί σταθερά σε πολύ υψηλές στροφές, παράγοντας θόρυβο. Επίσης, απαιτεί εξοικείωση, όχι στη λειτουργία αλλά κυρίως σε αίσθηση.gocar.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου