Ξεχάστε το Google, το Yahoo, ακόμα και το Bing -εντάξει, ο WolframAlpha είναι εκτός συναγωνισμού- και γνωρίστε το Topsy. Η υπηρεσία που βρίσκεται στα σκαριά από τότε που δημιουργήθηκε το twitter, το 2006, ψάχνει το Ίντερνετ μέσα από τα μάτια των χρηστών της δημοφιλούς υπηρεσίας μικρο-μπλόγκινγκ.
Οι πρώτες μηχανές αναζήτησης, όπως το AltaVista, έλυναν το πρόβλημα της εύρεσης ιστοσελίδων σχετικών με το ερώτημα του χρήστη, επενδύοντας στην ακρίβεια των αποτελεσμάτων.
Μετά, ήρθε το Google και άλλαξε τα δεδομένα: έδωσε αξία στα λινκ, δηλαδή έκρινε τη σχετικότητα των αποτελεσμάτων με βάση τον αριθμό των ψήφων που κέρδιζαν οι υποψήφιες ιστοσελίδες: Μία ψήφος για κάθε παραπομπή με τη λέξη ή φράση που εισήγαγε ο χρήστης. Επιπλέον, η ψήφος κάθε σάιτ που παρέπεμπε σε ένα άλλο, είχε διαφορετική βαρύτητα ανάλογα με τη δημοτικότητά
του σάιτ που «ψήφιζε».
Μετά ήρθαν τα μπλογκ και οι μηχανές αναζήτησης που μπορούσαν να βρουν «τι λένε οι μπλόγκερ» για ό,τι ήθελε να βρει ο χρήστης. Το κενό συμπληρώθηκε γρήγορα από το Google και τις άλλες μηχανές.
Σήμερα όμως, υπάρχει το twitter και το δικό του Search χρησιμοποιείται ολοένα περισσότερο. Κάπου εδώ εμφανίζεται το topsy. Οι χρήστες του twitter είναι πολλές δεκάδες εκατομμύρια. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι λειτουργούν σαν μια ζωντανή μηχανή αναζήτησης. Καθημερινά, πολλές φορές το 24ωρο και παγκοσμίως, εκατομμύρια χρήστες παραπέμπουν όσους «τους ακολουθούν» σε ιστοσελίδες, συνοδεία ενός σύντομου μηνύματος, έτσι ώστε όλα αυτά μαζί να μην ξεπερνούν τους 140 χαρακτήρες. Επιπλέον, συχνά επαναλαμβάνουν μηνύματα με παραπομπές άλλων, με την ένδειξη RT (ReTweet, RT @όνομα_χρήστη [αρχικό μήνυμα ενδεχομένως με συντετμημένη παραπομπή]).
Όλα αυτά τα κόλπα στο twitter, πολλά από τα οποία επινοήθηκαν από τους ίδιους τους χρήστες και αργότερα υιοθετήθηκαν επίσημα από την υπηρεσία, αξιοποιούνται από το topsy.
Το νέο search engine βρίσκει όλα τα μηνύματα που αναφέρονται στο query (ερώτημα) του χρήστη, πόσα tweet έγιναν, πόσοι και ποιοι χρήστες αναφέρθηκαν σε αυτό και πότε (την τελευταία ώρα, χτες, την περασμένη εβδομάδα, ή μήνα). Έτσι, όταν κάνετε μια αναζήτηση το topsy θα εμφανίσει πρώτο στα αποτελέσματα το λινκ που μοιράστηκαν περισσότερο οι χρήστες του twitter. Ανάμεσα στα εκατοντάδες μηνύματα με την ίδια παραπομπή, στις πρώτες θέσεις προάγονται οι χρήστες που το μήνυμά τους είχε τη μεγαλύτερη επιρροή (Influence), δηλαδή επαναλήφθηκε περισσότερο. Επίσης, στο topsy εμφανίζεται μια λίστα με τους λεγόμενους Top Authors,δηλαδή, αυτούς που ασχολήθηκαν περισσότερο με το θέμα.
Με αυτό τον τρόπο, το Topsy αποκαλύπτει τις τελευταίες εξελίξεις με έναν τρόπο ανθρώπινο. Το Google News καταφέρνει επίσης να διακρίνει την είδηση στην οποία κάνουν αναφορά οι περισσότερες άλλες πηγές της ίδιας είδησης ("Highly cited") και αυτές που εξετάζουν την είδηση «εις βάθος», δεν το κάνουν όμως άνθρωποι (αν και οι άνθρωποι παρέπεμψαν στο Highly cited άρθρο).
Επιπλέον, το topsy υποδεικνύει ανθρώπους που τα μηνύματά τους έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή, όπως έκριναν οι άλλοι χρήστες του twitter, αφού επανέλαβαν τα σύντομα μηνύματά τους.
Η εμφάνιση του topsy αλλάζει σημαντικά τον τρόπο που σκέφτονται τα search engine. Όχι μόνο ανταποκρίνεται στην ταχύτητα με την οποία ανταλλάσσονται μηνύματα σήμερα (και μάλιστα όχι μόνο μέσω Web, αλλά και μέσω κινητού τηλεφώνου), αλλά συνυπολογίζει την αξία που έχουν προσδώσει στον αποστολέα τους άλλοι χρήστες.
Υπό αυτήν την έννοια, τα retweet αποκτούν το ρόλο που είχαν κάποτε τα λινκ για την ακρίβεια και την ταξινόμηση των αποτελεσμάτων.
Τι είναι αυτό το... twitter;
Δείτε την παρουσίαση του topsy στο πλαίσιο μιας συνέντευξης στον Μάικλ Άρινγκτον, του TechCrunch.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου