Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο πόσο πολύ μπορείς να οφελήσεις το περιβάλλον -κατά συνέπεια και την τσέπη σου- αν ακολουθήσεις μερικές απλές συμβουλές. Μπορείς να μειώσεις τις εκπομπές ρύπων του αυτοκινήτου σου έως και 60% και ταυτόχρονα να γλιτώσεις πολύ χρήμα αλλά και πολύτιμο χρόνο σε κάποιες περιπτώσεις.
Σβήσε τον κινητήρα όταν είσαι σταματημένος σε μποτιλιάρισμα ή σε φανάρι
Όταν είσαι μποτιλιαρισμένος σε κίνηση, σταματημένος σε φανάρι ή σε στάση περιμένοντας, μην αφήνεις τον κινητήρα να δουλεύει στο ρελαντί. Σβήσ’ τον όσο είσαι σταματημένος. Όταν ο κινητήρας λειτουργεί στο ρελαντί χωρίς λόγο καταναλώνει άσκοπα πολύ καύσιμο εκπέμποντας παράλληλα πολλούς ρύπους.
Το καλοκαίρι χρησιμοποίησε κλιματισμό στο ταξίδι και ανοιχτά παράθυρα στην πόλη
Τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού η χρήση κλιματισμού στο αυτοκίνητο αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου έως και 5%, συνεπώς και τις εκπομπές ρύπων. Και τα ανοιχτά παράθυρα όμως αυξάνουν επίσης την κατανάλωση έως και 4%, ιδιαίτερα στις υψηλές ταχύτητες. Το ιδανικό για το περιβάλλον και την τσέπη σου τους καλοκαιρινούς μήνες είναι ανοιχτά παράθυρα σε μικρές ταχύτητες πόλης και χρήση κλιματισμού στις ταχύτητες ταξιδιού.
Πάρκαρε το αυτοκίνητό σου το βράδυ με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε το επόμενο πρωί να ξεκινήσεις αμέσως, χωρίς μανούβρες και ζέσταμα
Έρευνες έχουν δείξει πως ο κινητήρας καταναλώνει 20 με 25 φορές περισσότερη βενζίνη τα πρώτα δευτερόλεπτα λειτουργίας του σε σχέση με όταν ζεσταθεί. Αν το κάνεις αυτό κάθε μέρα, το κέρδος για το περιβάλλον στο τέλος του χρόνου είναι σημαντικό. Φρόντισε μόνο τα πρώτα km να οδηγείς ήρεμα μέχρι να ζεσταθεί σωστά ο κινητήρας.
Βγάλε από το αυτοκίνητο ότι δεν χρειάζεσαι
Συνηθίζουμε να αφήνουμε στην καμπίνα ή στο πορτμπαγκάζ αχρείαστα πράγματα (π.χ. τις αλυσίδες χιονιού το καλοκαίρι ή βατραχοπέδιλα και ομπρέλες θαλάσσης το χειμώνα) αυξάνοντας το βάρος. Το επιπλέον βάρος όμως χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για την κίνησή του, κάτι που μοιραία αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων.
Έλεγχε συχνά την πίεση των ελαστικών του αυτοκινήτου σου
Χαμηλότερη πίεση από το κανονικό μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση έως και 4%, συνεπώς και τις εκπομπές ρύπων. Οι ιδανικές πιέσεις αναγράφονται στο τεχνικό εγχειρίδιο του αυτοκινήτου ή στο ειδικό αυτοκόλλητο που βρίσκεται είτε στο πλαίσιο της πόρτας του οδηγού είτε στο καπάκι του ρεζερβουάρ.
Τσέκαρε τη μέση κατανάλωση στο trip computer
Ένας τρόπος να κάνεις οικολογική και οικονομική οδήγηση είναι ο συνεχής έλεγχος της μέσης κατανάλωσης στον υπολογιστή ταξιδιού (average consumption). Τσεκάροντας συνεχώς την κατανάλωση μπορείς να ρυθμίζεις έτσι το ρυθμό που κινείσαι ώστε να την κρατάς χαμηλά. Στα μεγάλα ταξίδια μάλιστα αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα ενδιαφέρον παιχνίδι.
Όταν ξεκινάς το πρωί από το σπίτι, μη ζεσταίνεις τον κινητήρα
Ξεκίνα αμέσως και οδήγα ομαλά, αλλάζοντας ταχύτητες στις 1.500-2.500 σ.α.λ.. Με αυτό τον τρόπο ρυπαίνεις λιγότερο καθώς δεν καταναλώνεις άσκοπα καύσιμο περιμένοντας να ζεσταθεί το μοτέρ, το οποίο μάλιστα με αυτόν τον τρόπο έρχεται γρηγορότερα και καλύτερα στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας.
Άλλαζε ταχύτητα στο κιβώτιο στις 1.500-2.500 σ.α.λ. και οδήγησε ομαλά
Στις αστικές σου μετακινήσεις ανέβασε ταχύτητες στο κιβώτιο όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, αλλάζοντας σχέση ανάμεσα στις 1.500-2.500 σ.α.λ.. Στη συνέχεια διατήρησε σταθερό ρυθμό με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και άσε αρκετή απόσταση από τον μπροστινό σου, έτσι ώστε να μη χρειάζεται να αυξομειώνεις συνεχώς την ταχύτητά σου με γκάζι και φρένο. Με αυτό τον τρόπο η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων μειώνονται σημαντικά χωρίς να αυξάνεται ιδιαίτερα ο χρόνος μετακίνησης.
Μην αγχώνεσαι όταν έχεις αργήσει και μην τρέχεις να καλύψεις το χαμένο χρόνο
Είναι κανόνας πως όταν κάποιος έχει αργήσει σε κάποιο ραντεβού, οδηγεί νευρικά. Με αυτό τον τρόπο όμως δεν κερδίζεις χρόνο, απλά «καις» παραπάνω καύσιμο και ρυπαίνεις ακόμη περισσότερο. Καλό είναι να ξεκινάς πάντα λίγο νωρίτερα έτσι ώστε, αν πέσεις σε μποτιλιάρισμα, να μην αγχωθείς ακόμη και αυξήσεις έτσι κατακόρυφα την κατανάλωση. Θυμίσου: η ήρεμη οδήγηση συμβάλει και στην ψυχική σου ηρεμία.
Προγραμμάτισε σωστά τη διαδρομή σου πριν ξεκινήσεις για να μη χαθείς
Αν χαθείς στην πορεία, θα κάνεις άσκοπα χιλιόμετρα, θα καθυστερήσεις, θα κάψεις παραπάνω καύσιμο και θα ρυπάνεις το περιβάλλον με περισσότερους ρύπους. Αν συνηθίζεις να κινείσαι σε άγνωστες διαδρομές, χρησιμοποίησε σύστημα δορυφορικής πλοήγησης. Εκτός του ότι θα συνδράμει στην ψυχική σου ηρεμία, θα σου γλιτώσει πολύ χρήμα και χρόνο.
Όταν το αυτοκίνητο ρολάρει χωρίς γκάζι, μην επιλέγεις νεκρά στο κιβώτιο
Επέλεξε μια ταχύτητα που δεν φρενάρει πολύ τον κινητήρα. Τα σύγχρονα μοντέλα διαθέτουν εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης της τροφοδοσίας και κόβουν σχεδόν τελείως την παροχή καυσίμου όταν το αυτοκίνητο ρολάρει με ταχύτητα στο κιβώτιο, μειώνοντας έτσι αισθητά την κατανάλωση και τους ρύπους.
Προτίμησε τη διαδρομή με το μικρότερο μποτιλιάρισμα
Σε ανοιχτούς δρόμους έχεις την ευκαιρία να εφαρμόσεις ευκολότερα ένα πιο οικολογικό και οικονομικό στυλ οδήγησης, παρά όταν κινείσαι περικυκλωμένος από άλλα αυτοκίνητα. Είναι πολύ πιθανό ακόμη κι αν επιλέξεις μια πολύ μεγαλύτερη διαδρομή για να αποφύγεις το μποτιλιάρισμα, η κατανάλωση καυσίμου να είναι τελικά μικρότερη.
Η νευρική οδήγηση κοστίζει σε καύσιμο και ρύπανση
Οδήγησε ομαλά και απέφυγε τις άσκοπες αυξομειώσεις στην ταχύτητα. Μην φρενάρεις την τελευταία στιγμή. Άσε το γκάζι αρκετά πριν το φανάρι ή το STOP και άφησε το αυτοκίνητο να φρενάρει σχεδόν μόνο του, ρολάροντας με ταχύτητα στο κιβώτιο. Όσο λιγότερο χρησιμοποιείς το φρένο, τόσο κέρδος θα έχεις στην κατανάλωση και τόσο λιγότερο θα ρυπάνεις το περιβάλλον.
Διατήρησε τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου σε άψογη λειτουργική κατάσταση
Κάνε τα service στα διαστήματα που προβλέπει ο κατασκευαστής και να ελέγχεις τακτικά τη στάθμη του λαδιού. Ένας κακοσυντηρημένος κινητήρας καίει περισσότερο καύσιμο απ’ όσο χρειάζεται και εκπέμπει παραπάνω ρύπους. Ζήτα σε κάθε service να ελέγξουν τον καταλύτη και να μετρήσουν τα καυσαέρια. Ανανέωνε κάθε χρόνο την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, όπως απαιτεί ο ΚΟΚ.
Παρακολούθα συνεχώς τη στιγμιαία κατανάλωση στον υπολογιστή ταξιδίου
Σε πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα, στον υπολογιστή ταξιδιού εκτός από τη μέση κατανάλωση καυσίμου απεικονίζεται και η στιγμιαία. Η παρακολούθηση της στιγμιαίας κατανάλωσης (current consumption) βοηθά να προσαρμόσεις την οδήγησή σου στις εκάστοτε οδικές συνθήκες και να πετύχεις έτσι σημαντική μείωση στη μέση κατανάλωση καυσίμου, συνεπώς και στις εκπομπές ρύπων.
Συνδυάσου με φίλους και συναδέλφους στις μετακινήσεις σου
Είναι σύνηθες το φαινόμενο στα περισσότερα αυτοκίνητα να επιβαίνει μόνο ο οδηγός. Έχεις σκεφτεί πόσο μικρότερο θα ήταν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, πόσο λιγότερο θα επιβαρύναμε το περιβάλλον και πόσα χρήματα θα γλιτώναμε σε βενζίνες αν συνδυαζόμασταν με συναδέλφους ή γείτονες στις μετακινήσεις μας από και προς τη δουλειά, ή με τους φίλους στις βόλτες μας;
Μην φουλάρεις το ρεζερβουάρ αν κινείσαι συνεχώς στην πόλη. Προσθέτεις βάρος
Είναι γνωστό πως φορτώνοντας το αυτοκίνητο με αχρείαστα αντικείμενα αυξάνει το βάρος του και συνεπώς η κατανάλωση. Το ίδιο γίνεται όταν κυκλοφορούμε με γεμάτο ρεζερβουάρ. Αν κινείσαι αποκλειστικά στην πόλη και δεν κάνεις μεγάλες διαδρομές καθημερινά, δεν χρειάζεται να φουλάρεις το αυτοκίνητο. Έτσι διατηρείς το βάρος, την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων χαμηλά.
Υπολόγισε σωστά την πραγματική μέση κατανάλωσή σου
Για να διαπιστώσεις πόσο οικολογική και οικονομική είναι η οδήγησή σου εφαρμόζοντας τις συμβουλές του gocar, πρέπει να υπολογίζεις την κατανάλωση. Γέμισε το ρεζερβουάρ μέχρι να ξεχειλήσει. Μηδένισε τον μερικό χιλιομετρητή. Όταν η στάθμη του καυσίμου πέσει στο ¼ του δείκτη, ξαναφούλαρε το ρεζερβουάρ. Διαιρέστε τα λίτρα του δεύτερου γεμίσματος με τα km του μερικού χιλιομετρητή και πολλαπλασίασε με το 100. Το αποτέλεσμα είναι η μέση κατανάλωση σε λίτρα/100 km.
Αν πλησιάζεις σε κόκκινο φανάρι, άφησε το αυτοκίνητο να ρολάρει ως εκεί
Αν πλησιάζεις σε κόκκινο φανάρι, σήκωσε το πόδι από το γκάζι και άφησε το αυτοκίνητο να ρολάρει, με ταχύτητα στο κιβώτιο και όχι με νεκρά. Έτσι είναι πολύ πιθανόν να ανάψει πράσινο πριν χρειαστεί να σταματήσεις εντελώς και να ξαναξεκινήσεις, καταναλώνοντας βενζίνη και ρυπαίνοντας το περιβάλλον άσκοπα.
Χρησιμοποίησε το cruisecontrol σε επίπεδο δρόμο, όχι σε δρόμο με κλίση
Το cruise control, το σύστημα που κρατά αυτόματα σταθερή την ταχύτητα στο ταξίδι, μπορεί ακόμη και να ωφελήσει την κατανάλωση όταν ο δρόμος είναι επίπεδος. Σε διαδρομές με κλίση όμως ανεβάζει αισθητά την κατανάλωση, συνεπώς και τις εκπομπές ρύπων, καθώς δεν εκμεταλλεύεται στην φόρα στις κατωφέρειες και πιέζει τον κινητήρα στις ανωφέρειες.
Μην πιέζεις το γκάζι στην ανηφόρα. Εκμεταλλεύσου την φόρα σου στον κατήφορο
Το να διατηρείς σταθερή ταχύτητα σε δρόμο με κλίση αυξάνει την κατανάλωση. Η οικολογική και οικονομική οδήγηση απαιτεί να μην πιέζεις περισσότερο το γκάζι στην ανηφόρα. Αφήνεις την ταχύτητά σου να μειωθεί, ενώ αν χρειαστεί κατεβάζεις σχέση στο κιβώτιο. Την ταχύτητα που χάνεις στην ανηφόρα την κερδίζεις στην κατηφόρα όπου αφήνεις το αυτοκίνητο να ρολάρει με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο, φρενάροντας όσο μπορείς λιγότερο. Αρκεί να μην βγεις από το δρόμο λόγω υψηλής ταχύτητας.
Αν έχεις αυτόματο κιβώτιο, βάλε νεκρά στο φανάρι
Αν οδηγείς αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο, στα φανάρια και στις στάσεις καλό είναι να επιλέγεις νεκρά. Με τον επιλογέα του κιβωτίου στο D το αυτοκίνητο έχει συνεχώς μια μικρή ώθηση προς τα εμπρός, την οποία για να σταματήσεις αναγκάζεσαι να πατάς φρένο. Έτσι όμως καταναλώνεις άσκοπα βενζίνη και ρυπαίνεις περισσότερο. Εννοείται πως σε μεγάλες στάσεις σβήνεις τον κινητήρα.
Άναψε καλοριφέρ μόνο αφού ζεσταθεί ο κινητήρας
Το χειμώνα, ξεκινώντας νωρίς το πρωί που το κρύο είναι αρκετό, το εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι πολύ ψυχρό. Το να θέτεις σε λειτουργία το καλοριφέρ πριν ζεσταθεί ο κινητήρας όμως είναι ασύμφορο. Έτσι, και ο κινητήρας καθυστερεί να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, και η κατανάλωση, συνεπώς και οι εκπομπές ρύπων, αυξάνονται χωρίς λόγο. Ξεκίνα αμέσως και άναψε το καλοριφέρ αφού ζεσταθεί ο κινητήρας.
Μην ξεπερνάς τα όρια ταχύτητας. Η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων αυξάνουν υπερβολικά όσο ανεβαίνει η ταχύτητά σου
Η αεροδυναμική αντίσταση του αυτοκινήτου είναι σημαντικός παράγοντας κατανάλωσης και ρύπανσης. Σύμφωνα με μελέτες, το ίδιο αυτοκίνητο στις ίδιες συνθήκες καταναλώνει 25% λιγότερο καύσιμο όταν κινείται με ταχύτητα 90 km/h αντί 110 km/h. Ανάλογη είναι και η ρύπανση που προκαλεί στο περιβάλλον. Μάλιστα, η αύξηση στην κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων δεν είναι ανάλογη με την αύξηση της ταχύτητας, αλλά ακόμη μεγαλύτερη όσο ανεβαίνουν τα km/h.
Μη χρησιμοποιείς το αυτοκίνητο σε κοντινές διαδρομές
Στις μικρές διαδρομές, π.χ. μέχρι το περίπτερο για εφημερίδα, ο κινητήρας δεν προλαβαίνει να φτάσει στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας, με αποτέλεσμα να καίει έως και τη διπλάσια ποσότητα καυσίμου απ’ όσο χρειάζεται, ρυπαίνοντας έως και 60% περισσότερο. Επιπλέον, τέτοια χρήση προκαλεί στον κινητήρα μεγάλη φθορά. Για κοντινές αποστάσεις, μπορείς να περπατήσεις ή να χρησιμοποιήσεις το ποδήλατο.
Αφαίρεσε τη σχάρα και τις μπάρες οροφής
Αν χρησιμοποιείς σχάρα ή μπαγκαζιέρα οροφής στα ταξίδια ή στη δουλειά, αφαίρεσε τα όταν δεν τα χρησιμοποιείς. Δεν είναι μόνο το βάρος, αλλά και η αεροδυναμική του αυτοκινήτου που επηρεάζεται σημαντικά. Σχετικές έρευνες έχουν δείξει πως οι μπάρες οροφής αυξάνουν έως και 10% την κατανάλωση καυσίμου.
Χρησιμοποίησε τα ΜΜΜ στις διαδρομές που σε βολεύουν
Υπάρχουν προορισμοί για τους οποίους δεν συμφέρει να πάρεις το αυτοκίνητο. Για παράδειγμα, αν θες να πας στο κέντρο της Αθήνας είναι προτιμότερο να πάρεις ΜΕΤΡΟ. Και πιο γρήγορα θα φτάσεις, και λιγότερο θα ρυπάνεις το περιβάλλον. Μάθε τα δρομολόγια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της περιοχής σου. Ίσως σε βολεύουν περισσότερο σε κάποιες περιπτώσεις.
Αγοράζεις αυτοκίνητο; Επέλεξε κάποιο που είναι πιο φιλικό στο περιβάλλον
Μην κοιτάς μόνο την εμφάνιση, τους χώρους και τις επιδόσεις. Πρόσθεσε στη λίστα των προτεραιοτήτων σου την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων CO2. Η επιλογή ενός καινούριου αυτοκινήτου ας είναι η απαρχή ενός πιο green τρόπου ζωής. Πήγαινε στην αρχική σελίδα της ενότητας go green για να υπολογίσεις πόσο ρυπαίνεις το περιβάλλον με το τωρινό σου αυτοκίνητο και για να δεις τα ΤΟΡ 5green μοντέλα κάθε κατηγορίας.
Πάρκαρε στη σκιά
Ακόμα και το δυνατότερο σύστημα κλιματισμού θα δυσκολευτεί να δροσίσει την καμπίνα τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν το αυτοκίνητο είναι παρκαρισμένο κάτω από τον καυτό ήλιο. Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου η θερμοκρασία ξεπερνά εύκολα τους 50ο C. Παρκάροντας σε σκιερό χώρο, υπόγειο ή ακόμα και χρησιμοποιώντας κουκούλα, η καμπίνα θα δροσιστεί ευκολότερα όταν ξεκινήσεις τη διαδρομή σου, οπότε μειώνεται τόσο η κατανάλωση καυσίμου όσο και οι εκπεμπόμενοι ρύποι.
Όχι σταμάτα-ξεκίνα στα διόδια
Η προμήθεια ταχείας προσπέλασης στα διόδια (e-pass, teo-pass κλπ) δεν σου γλιτώνει μόνο χρόνο, αλλά οφελεί και το περιβάλλον. Αποφεύγοντας τις ουρές στα διόδια δεν εκπέμπεις ρύπους σταματημένος. Άσε που γλιτώνεις και χρήματα λόγω χαμηλότερης χρέωσης αλλά και κατανάλωσης καυσίμου.gocar.gr