Cocktail blog

Άποφθέγματα Ελληνων σοφον



<<..Ώσπερ γαρ την μέλιτταν ορώμεν εφ' άπαντα μεν τα βλαστήματα καθιζάνουσαν, αφ' εκάστου δε τα βέλτιστα λαμβάνουσαν, ούτω δει και τους παιδείας ορεγομένους μηδενός μεν απείρως έχειν, πανταχόθεν δε τα χρήσιμα συλλέγειν..>>
(Όπως ακριβώς βλέπουμε τη μέλισσα να κάθεται σε όλα τα φυτά και να παίρνει απ' το καθένα ό,τι καλύτερο υπάρχει, έτσι πρέπει και αυτοί που επιθυμούν να μορφωθούν, να μην αφήνουν τίποτε χωρίς να το γνωρίσουν, από παντού όμως να επιλέγουν τα ωφέλιμα)
ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ




Βραδέως ἐγχείρει τοῖς πραττομένοις. Ἐγχειρίσας δὲ πρᾶττε βεβαίως.

ΒΙΑΣ

Δηλ. Να ξεκινάς με περίσκεψη ένα έργο άλλα αφού το ξεκινήσεις να το ολοκληρώνεις!

Ὅταν τις ἐξιῇ τῆς οἰκίας ζητείτω, πρώτερον τί μέλλει πράσσειν καὶ ὅταν εἰσέλθῃ πάλιν ζητείτω τί ἔπραξε.

ΚΛΕΟΒΟΥΛΟΣ

Δηλ. Όταν κάποιος εξέρχεται τις οικίας του ας εξετάζει τι πρόκειται να κάνει και όταν εισέλθει πάλι να εξετάζει τι έπραξε.




Μερικά Άποφθέγματα των 7 Σοφών

ΘΑΛΗΣ
1. «μη πλούτει κακώς» =) μην πλουτίζεις με κακίες
2. «κολακεύειν γονείς μη ‘όκνει» =) μην αναβάλλεις τις περιποιήσεις προς τους γονείς σου
3. «χαλεπόν το ‘εαυτόν γνώναι» =) είναι δύσκολον να γνωρίσεις τον εαυτόν σου.
4. «μετρώϊ χρώ» =) να ενεργείς με μέτρο

ΣΟΛΩΝ
1. «Αργία μήτηρ πάσης κακίας».
2. «Γηράσκω δ' αεί πολλά διδασκόμενος».
3. «Μηδένα προ του τέλους μακάριζε».
4. «μη ψεύδου, ‘αλλ’ ‘αλήθευε»

ΠΙΤΤΑΚΟΣ
1. «Καιρόν γνώθι» =) να σταθμίζεις τις περιστάσεις
2. «τοίς ‘επιτηδείοις χρώ» =) να κάνεις σωστές παρέες
3. «παρακαταθήκας ‘απόδος» =) να δίνεις πίσω ότι σου εμπιστεύθηκαν
4. «πιστόν η γή, ‘άπιστον θάλασσαν»

ΒΙΑΣ
1. «άκουε πολλά»
2. «λάλει καίρια» =) να μιλάς όπως και όταν πρέπει
3. «Αλαζονεία εμπόδιον σοφίας».
4. «νόει το πραττόμενον» =) να σκέφτεσαι αυτά που κάνεις

ΧΙΛΩΝ
1. «Η γλώσσα σου μη προτρεχέτω του νου» =) η γλώσσαν σου να μην προτρέχει του νου σου (σκέψη)
2. «Μηδέν αγαν καιρώϊ πάντα προτέστι καλά» =) απόφευγε τις υπερβολές , το καλό είναι πάντα το μέτρο
3. «Γνώθι σαυτόν»
4. «τον τετελευτηκότα μακάριζε» =) καλοτύχιζε όποιον έχει πεθάνει

ΚΛΕΟΒΟΥΛΟΣ
1. «Αρχή σοφίας της αγνοίας η γνώσις».
2. «Μέτρον άριστον».
3. «Πατέρα δεί αίδείσθαι» =) πρέπει να σέβεσαι τον πατέρα σου.
4. «φιλήκοον είναι και μη πολύλαλον» =) να σου αρέσει να ακούς και όχι να μιλάς πολύ

ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΣ
1. «μελέτα το πάν»
2. «καλόν ‘ησυχία»
3. «αί μεν ήδοναί θνηταί, αί δ’ άρεταί άθάνατοι»
4. "Αποκρίνου εν καιρώ"
"ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΜΕΝ ΙΣΩΣ ΦΑΣΙΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΟΥ ΜΗΝ ΠΑΡΑΛΟΓΑ"

ΚΛΕΑΝΘΗΣ (331 / 330-232 π.Χ.)
<<..Μάλλον φιλούσιν οι ποιήσαντες ευ τους παθόντας ή οι παθόντες ευ τους ποιήσαντας..>> 

(Περισσότερο αγαπούν οι ευεργέτες αυτούς που ευεργέτησαν, παρά αυτοί που ευεργετήθηκαν τους ευεργέτες τους)

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Τὸ μὲν ἰσχυρὸν γενέσθαι, τῆς φύσεως ἔργον. Τὸ δὲ λέγειν δύνασθαι τὰ συμφέροντα τῇ πατρίδι, ψυχῆς ἴδιον καὶ φρονήσεως.

ΒΙΑΣ

Δήλα δη,

Το να είναι κανείς ἰσχυρός είναι έργο της φύσῃς. Το να μπορεί να λέει όμως αυτά που συμφέρουν την πατρίδα είναι γνώρισμα της ψυχης και της σύνεσης.
<<..Ου πάνυ ημίν ούτω φροντιστέον, 
τι ερούσιν οι πολλοί ημάς, αλλ' ό,τι ο επαϊων
περί των δικαίων και αδίκων..>>


(Δεν πρέπει να νοιαζόμαστε πολύ για το τι θα πει για μας ο κόσμος, αλλά τι θα πει εκείνος που ξέρει καλά για τα δίκαια και τα άδικα) 

ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Κρίτων)
<<..Και γαρ κυνί λύκος έοικεν αγριώτατον ημερωτάτω. 
Τον δε ασφαλή δει πάντων μάλιστα περί τας ομοιότητας 
αεί ποείσθαι την φυλακήν..>>


(Ο λύκος, που είναι το πιο άγριο ζώο, μοιάζει με το σκύλο,
που είναι το πιο ήμερο. 
Εκείνος που θέλει να είναι ασφαλής, 
πρέπει να φυλάγεται από αυτές τις ομοιότητες)


ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Σοφιστής)
ἡ γάρ αὐθάδεια πρός καταφρόνησιν ἐγείρει τῶν ἄλλων ἁπάντων˙ ἡ δέ ταπείνωσις εἰς ἔννοιαν ἄγει τοῦ μηδέν ἠμᾶς διαφέρειν τῶν ὁμοίων καί μετρίους ποεῖ τό ἦθος...............................γιατί η αυθάδεια οδηγεί στην περιφρόνηση όλων των άλλων, ενώ η ταπείνωση οδηγεί στη συνειδητοποίηση του γεγονότος ότι εμείς δεν διαφερουμε καθόλου από τους συναθρώπους μας, και επίσης μας κάνει μετρημένους ως προς το ήθος.
ΠΙΝΔΑΡΟΣ-Όταν δεν υπάρχει γύρω μας τίποτα αληθινό, πώς να υποψιαστούμε ότι όλα είναι ψεύτικα;
"ΠΑΝΤΕΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΦΥΣΕΙ ΟΡΕΓΟΝΤΑΙ ΤΟΥ ΕΙΔΕΝΑΙ".

Αριστοτέλης.
"ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΜΕΝ ΙΣΩΣ ΦΑΣΙΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΟΥ ΜΗΝ ΠΑΡΑΛΟΓΑ"

ΚΛΕΑΝΘΗΣ (331 / 330-232 π.Χ.)
"ΠΟΛΕΜΟΣ ΓΑΡ ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΑΡΕΤΗΣ ΕΣΤΙ"

Αριστοτέλης.
"ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΜΕΝ ΙΣΩΣ ΦΑΣΙΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΟΥ ΜΗΝ ΠΑΡΑΛΟΓΑ"

ΚΛΕΑΝΘΗΣ (331 / 330-232 π.Χ.)
"Αναφαίρετον όπλον αρετή"

Αντισθένης
"ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΤΟΝ ΜΗΔΕΝ ΠΡΑΤΤΟΝΤΑ ΠΡΑΤΤΕΙΝ ΕΥ"
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
"ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΜΕΝ ΙΣΩΣ ΦΑΣΙΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΟΥ ΜΗΝ 
ΠΑΡΑΛΟΓΑ"

ΚΛΕΑΝΘΗΣ
"Εκ πυρός τα πάντα και εις πύρ πάντα τελευτά"

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ
<<...Κακῶν γὰρ ὄντων μυρίων καθ᾿ Ἑλλάδα οὐδὲν κάκιόν ἐστιν ἀθλητῶν γένους· οἳ πρῶτα μὲν ζῆν οὔτε μανθάνουσιν εὖ οὔτ᾿ ἂν δύναιντο· ... ἄνδρας χρὴ σοφούς τε κἀγαθοὺς φύλλοις στέφεσθαι, χὥστις ἡγεῖται πόλει κάλλιστα σώφρων καὶ δίκαιος ὢν ἀνήρ, ὅστις τε μύθοις ἔργ᾿ ἀπαλλάσσει κακὰ μάχας τ᾿ ἀφαιρῶν καὶ στάσεις· τοιαῦτα γὰρ πόλει τε πάσῃ πᾶσί θ᾿ Ἕλλησιν καλά...>>


Ἀπὸ τὰ μύρια δεινὰ στὴν Ἑλλάδα δὲν ὑπάρχει τίποτα χειρότερο ἀπὸ τὸ γένος τῶν ἀθλητῶν. Δὲν γνωρίζουν οὔτε μποροῦν νὰ ζοῦν σωστά ... Σοφοὺς καὶ ἱκανοὺς ἀνθρώπους πρέπει νὰ τιμοῦμε μὲ στέφανον, ἡγέτες σώφρονες καὶ δίκαιους, ἀνθρώπους ποὺ ὁ λόγος τους ἀποτρέπει διχόνοιες καὶ ἐξεγέρσεις. Αὐτὰ μόνο ἔχουν ἀξία γιὰ τὴν πόλη καὶ ὅλους τοὺς Ἕλληνες...

Εὐριπίδης 
"Αυτό που πέτυχα με τη φιλοσοφία, ήταν να κάνω με τη θέλησή μου αυτά που οι άλλοι τα κάνουν επειδή φοβούνται τους νόμους"

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ.
"ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΜΕΝ ΙΣΩΣ ΦΑΣΙΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΟΥ ΜΗΝ ΠΑΡΑΛΟΓΑ"

ΚΛΕΑΝΘΗΣ 
"Ο,τι έχει αρχή και τέλος, δεν είναι ούτε αιώνιο ούτε χωρίς τέλος"

Αναξίμανδρος
"ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΜΕΝ ΙΣΩΣ ΦΑΣΙΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΟΥ ΜΗΝ ΠΑΡΑΛΟΓΑ"

ΚΛΕΑΝΘΗΣ 
<<...ως έργον εστίν ευρείν άνδρα καθαρεύοντα τύφου και δεισιδαιμονίας. Οι μεν γαρ άκοντες υπό των παθών τούτων αλίσκονται δι απειρίαν ή δι ασθένειαν, οι δε, ως θεοφιλείς και περιττοί τινες είναι δοκοίεν, επιθειάζουσι τας πράξεις, ονείρατα και φάσματα και τοιούτον άλλον όγκον προιστάμενοι των επι νούν ιόντων. Ό πολιτικοίς μεν ανδράσι και προς αυθάδη και ακόλαστον όχλον ηναγκασμένοις ζην ουκ άχρηστον ίσως εστίν, ώσπερ εκ χαλινού της δεισιδαιμονίας προς το συμφέρον ανεπισπάσαι και μεταστήσαι τους πολλούς. Φιλοσοφία δε ου μόνον έοικεν ασχήμων ο τοιούτος είναι σχηματισμός, αλλά και προς επαγγελίαν εναντίος, ή παν επαγγειλαμένη λόγω τ' αγαθόν και το συμφέρον διδάσκειν εις θεούς επαναχωρεί περί της πράξεων αρχής ως του λόγου καταφρονούσα, και την απόδειξιν ή δοκεί διαφέρειν ατιμάσασα προς μαντεύματα τρέπεται και ονειράτων όψεις...>>


Πόσο δύσκολο είναι να βρείς άνθρωπο καθαρό από μωρία και δεισιδαιμονία. Γιατί άλλοι μεν χωρίς τη θέλησή τους καταλαμβάνονται απο αυτά τα πάθη, εξαιτίας της απειρίας ή της αδυναμίας , άλλοι όμως, για να φαίνονται οτι είναι θεοσεβούμενοι και σπουδαίοι, αποδίδουν στο θεό τις πράξεις, παρουσιάζοντας ως όνειρα και φαντάσματα και άλλα τέτοια μεγαλόπρεπα, όσα περνούν απ το μυαλό τους. Αυτό βέβαια ίσως δεν είναι άχρηστο για άνδρες πολιτικούς, που είναι αναγκασμένοι να ζούν σε επαφή με όχλο αυθάδη και ακόλαστο και προς το συμφέρον τους να χρησιμοποιούν τη δεισιδαιμονία σαν χαλινάρι για να αναχαιτίσουν και να μεταβάλλουν τους πολλούς. Στη φιλοσοφία όμως αυτού του είδους η προσποίηση φαίνεται όχι μόνο απρεπής, αλλά και αντίθετη στις επαγγελίες της, αν αυτή που επαγγέλλεται οτι διδάσκει με τη δύναμη του λόγου το καλό και το συμφέρον , επιστρέφει στους θεούς για να βρεί την αρχή των πράξεων, σα να περιφρονεί το λόγο και απορρίπτοντας την απόδειξη, με την οποία φαίνεται να ξεχωρίζει στρέφεται σε μαντείες και όψεις ονείρων 

ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ ΔΑΙΜΟΝΙΟΥ 
579 F 8- 580 B1
«Το περίεργον είναι ότι όχι μόνο αγνοούσι και απεχθάνονται την ιστορίαν οι ημέτεροι πολιτικοί, αλλά τρέφουσι προς αυτήν βαθυτάτην περιφρόνησιν..
Αφ’ ου δε η ιστορική μάθησις είναι αναγκαία εις τους αναλαμβάνοντας να κυβερνήσωσι κράτη μεγάλα, ισχυρά και στερώτατα, πολύ πλέον απαραίτητος είναι, νομίζω, εις τους κυβερνώντας κράτος μικρόν, ασθενές και κλονούμενον».


Νικόλαος Δραγούμης
«Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα

της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες

να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία,

την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία..»

Ισοκράτης (436 π.Χ-338 π.Χ.)

Υ.Γ. Τραγικά επίκαιρος... Πόσο βαθιά στο παρελθόν μας ευρίσκονται οι αιτίες και οι συνέπειες της αυτοατίμασης ενός αγνού πολιτισμού που δεν αναγνωρίζει εδώ και αρκετούς αιώνες τον εαυτόν του ;
Γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς.//fourakis-kea.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: