Καθοριστικό προμηνύεται το 2013 για τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής. Πέρα από την εκκίνηση νέων έργων, όπως είναι, για παράδειγμα, οι κόμβοι στη δυτική περιφερειακή, αλλά και η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, το νέο έτος θα φέρει και... ξεκαθάρισμα του τοπίου, όσον αφορά τη βασική γραμμή του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά της Θεσσαλονίκης. Τα νέα έργα, εκτός όλων των άλλων καλών, θα ρίξουν στη Θεσσαλονίκη... ζεστό χρήμα και θα «ανοίξουν» πολύτιμες θέσεις εργασίας.
Αν μη τι άλλο, το 2013 θα ξεκαθαρίσει το τοπίο με την κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό. Κατά γενική ομολογία, το έργο ακόμα και σήμερα καρκινοβατεί και αυτό δεν είναι δυνατό να συνεχιστεί. Ετσι, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, πρέπει να δοθεί και θα δοθεί λύση.
Με βάση το αισιόδοξο σενάριο, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» θα μπορέσει να παραδώσει νέους χώρους στην κατασκευάστρια κοινοπραξία, για να αναπτύξει εργοτάξια. Ταυτόχρονα, με διάφορες ενέργειες που γίνονται από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, όπως είναι η αύξηση της προκαταβολής αλλά και ο φιλικός διακανονισμός, θα βοηθηθεί ο ανάδοχος στα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει. Ετσι, το έργο θα μπορέσει να πάρει και πάλι μπρος.
Το απαισιόδοξο σενάριο δε θέλει κανείς να το σκέφτεται, αφού δυστυχώς δεν μπορεί να αποκλειστεί μία νέα, μεγάλη περιπέτεια τόσο για το μετρό όσο και για την πόλη. Διότι η κατάρρευση του έργου συνιστά περιπέτεια. Κι όλα αυτά, ενώ ο συμβατικός προβλεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσης του μετρό έχει παρέλθει από τον περασμένο Οκτώβριο.
Η βασική γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης έχει μήκος 9,6 χλμ. και θα εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, διαθέτοντας 13 σταθμούς: Ν. Σ. Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφειο, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, Πατρικίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.
Οσο για το χρόνο παράδοσής του, αν ξεπεραστούν τα προβλήματα και πάρει και πάλι μπρος, αυτός δεν είναι απολύτως ξεκάθαρος. Οι... αισιόδοξοι, μιλούν για τέλος 2016, αρχές 2017. Οι... απαισιόδοξοι κάνουν λόγο για 2018 και βλέπουμε.
Επέκταση στην Καλαμαριά
Ανεξάρτητα με ό,τι συμβεί στη βασική γραμμή, μέσα στο νέο έτος θα αρχίσει η κατασκευή της πρώτης επέκτασης του μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά. Η επέκταση θα ξεκινά από το σταθμό Πατρικίου (πάρκο Κρήτης), τον ενδέκατο κατά σειρά της βασικής γραμμής του μετρό (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία). Θα εκτείνεται σε μήκος 4,8 χιλιομέτρων και θα διαθέτει πέντε σταθμούς, ενώ, όπως και στη βασική γραμμή, θα κατασκευαστούν δύο ανεξάρτητες σήραγγες.
Από το σταθμό Πατρικίου, διά της οδού Κρήτης, θα κατευθύνεται προς την οδό Μητροπολίτου Κυδωνιών και από εκεί θα μπαίνει στην οδό Πόντου, για να καταλήγει τελικά στη Μίκρα.
Ο πρώτος σταθμός, που προσωρινά ονομάζεται Νομαρχία, θα βρίσκεται απέναντι από τη Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος, υπογείως των οδών Βασ. Ολγας και Μητροπολίτου Κυδωνιών. Ο δεύτερος σταθμός, που ονομάζεται Καλαμαριά, θα βρίσκεται στην εμπορική καρδιά του δεύτερου μεγαλύτερου δήμου της Θεσσαλονίκης, στη συμβολή των οδών Αιγαίου, Μεταμορφώσεως και Πόντου. Ακολουθεί ο σταθμός Αρετσού, ο οποίος θα βρίσκεται δίπλα στο γήπεδο του «Αριστοτέλη», στο τέλος της οδού Πόντου και στην Αγίου Νικολάου. Ο επόμενος σταθμός, Νέα Κρήνη, θα βρίσκεται στη συμβολή της επέκτασης της οδού Πόντου με τη Βρυούλων. Ο τελευταίος σταθμός, που θα ονομάζεται Μίκρα, θα βρίσκεται στη γωνία της επέκτασης της οδού Πόντου με την οδό Ανδρέα Παπανδρέου, πριν από το γήπεδο του Ηρακλή. Από το σταθμό αυτό θα φεύγει μελλοντικά νέα επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Με τη νέα αυτή γραμμή του μετρό, υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετούνται ημερησίως περί τους 90.000 επιβάτες. Η συμβατική διάρκεια κατασκευής του έργου θα είναι 60 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Ετσι, αν όλα πάνε καλά, το μετρό θα φτάνει στην Καλαμαριά το 2018. Στη συγκεκριμένη γραμμή δεν αναμένονται καθυστερήσεις από αρχαιολογικά ευρήματα και μακρόχρονες, εκτεταμένες αρχαιολογικές ανασκαφές, σύμφωνα τουλάχιστον με γνωματεύσεις από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, αν και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτα.
Η δυτική περιφερειακή
Στο τέλος της άνοιξης με αρχές καλοκαιριού, προσδιορίζεται η έναρξη της κατασκευής ενός από τα πιο σημαντικά έργα της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα βελτιώσει την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών. Πρόκειται για την αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής, έργο που έχει δημοπρατηθεί, με το οποίο θα ανισοπεδοποιηθούν οι εναπομείναντες ισόπεδοι κόμβοι.
Με απλά λόγια, με την υλοποίηση του έργου θα καταργηθούν τα φανάρια στην περιφερειακή, η οποία θα μετατραπεί απ' άκρη σ' άκρη σε έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, όπως δηλαδή συμβαίνει με αντίστοιχους δρόμους σε όλη την Ευρώπη.
Το έργο περιλαμβάνει την αναβάθμιση της περιφερειακής οδού, σε μήκος περίπου 8,5 χλμ., από τη συμβολή της με τον ΠΑΘΕ μέχρι το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου». Προβλέπει, την ανισοπεδοποίηση των έξι υφιστάμενων κόμβων, εκτός του κόμβου της Λαχαναγοράς (Κ16), ο οποίος κατασκευάζεται ως ανεξάρτητο έργο. Περιλαμβάνει επίσης τρεις πεζογέφυρες, αλλά και μία άνω διάβαση, καθώς και αναπλάσεις.
Οι έξι κόμβοι που θα ανισοπεδοποιηθούν βρίσκονται: 1) Μοναστηρίου και 3ης Σεπτεμβρίου (Ελευθέρια), 2) Μαιάνδρου (Εύοσμος), 3) Ολυμπιάδος (Εύοσμος), 4) Μακρυγιάννη (Ηλιούπολη), 5) Λαγκαδά και Σταυρουπόλεως και 6) 25ης Μαρτίου (Πολίχνη).
Με την ολοκλήρωση των εργασιών θα αυξηθεί η διαμπερής κυκλοφοριακή ικανότητα της οδού, μέσω της μη διακοπτόμενης κυκλοφορίας των οχημάτων επί της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής. Επίσης, θα βελτιωθεί η σύνδεσή της με το αστικό δίκτυο, ενώ ταυτόχρονα θα αναβαθμιστεί η δυνατότητα των τοπικών μετακινήσεων.
Κατά τη φάση κατασκευής δεν πρόκειται να κλείσει η περιφερειακή οδός, καθώς στις μελέτες υπάρχουν προβλέψεις ώστε ο δρόμος να βρίσκεται σε διαρκή λειτουργία, προκειμένου να μην υπάρξει κυκλοφοριακή ασφυξία στη Θεσσαλονίκη.
Το έργο έχει «σπάσει» σε δύο εργολαβίες, με το συνολικό προϋπολογισμό να ανέρχεται σε περίπου 110 εκατ. ευρώ συνολικά, ενώ ο χρόνος ολοκλήρωσης προσδιορίζεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2015.
Στο αεροδρόμιο "Μακεδονία"
Αν και δόθηκε νέα παράταση για την ολοκλήρωσή του, εντούτοις προχωρά, έστω και με αργό ρυθμό. Ο λόγος για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10 – 28, του αεροδρομίου «Μακεδονία», κατά περίπου 1.000 μέτρα, μέσα στη θάλασσα. Το έργο θα αλλάξει ριζικά τη λειτουργία του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα μπορεί να φιλοξενεί περισσότερες πτήσεις, ακόμα και υπερατλαντικές, που σήμερα είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν λόγω ελλιπών υποδομών. Πρακτικά, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα είναι σε θέση να υποδέχεται με ασφάλεια όλους τους τύπους αεροσκαφών που κυκλοφορούν σήμερα.
Στα οφέλη που θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση των έργων συγκαταλέγονται η αύξηση της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης του αεροδρομίου «Μακεδονία», αλλά και η καθιέρωση δρομολογίων μακρινών αποστάσεων. Επίσης, μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης και αναβάθμισης του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10 - 28, σε συνδυασμό με το σύστημα ενόργανης προσγείωσης και αυτόματης προσέγγισης ILS 2 που είναι εγκατεστημένο στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», θα μπορούν να πραγματοποιούνται προσγειώσεις αεροπλάνων ακόμη και όταν επικρατεί ομίχλη και χαμηλή νέφωση.Ετσι θα μειωθούν σημαντικά οι μέρες που το αεροδρόμιο κλείνει.
Επιπλέον, οι περιοχές που βρίσκονται βόρεια του αεροδρομίου και σήμερα «υποφέρουν» από το θόρυβο των αεροπλάνων (Ν. Ρύσιο, Καρδία, Τρίλοφος, Πλαγιάρι κ.λπ.) θα «ανακουφιστούν», καθώς τόσο η διαδικασία προσγείωσης όσο και η διαδικασία απογείωσης θα γίνεται από την πλευρά της θάλασσας. Κι αυτό καθώς ο διάδρομος προσαπογειώσεων 10 – 34 που χρησιμοποιείται σήμερα θα λειτουργεί ως εφεδρικός, τις μέρες που το αεροδρόμιο θα έχει μεγάλη κίνηση αλλά και τις μέρες που θα σημειώνεται μεγάλος κυματισμός και θα εμποδίζεται η προσγείωση των αεροπλάνων στο διάδρομο εντός της θάλασσας.
Με δυο λόγια, η επέκταση του διαδρόμου 10 – 28, που γίνεται μέσα στη θάλασσα, σε μήκος 1.000 και πλάτος 450 μέτρων, ώστε να αποκτήσει συνολικό μήκος 3.400 μέτρα, θα έχει άμεσες θετικές επιπτώσεις στην οικονομία, την επιχειρηματική δραστηριότητα, την εμπορική, τουριστική και πολιτιστική κίνηση όλης της Βόρειας Ελλάδας.
Επιπλέον, στο υφιστάμενο τμήμα του διαδρόμου 10 – 28 πρόκειται να εκτελεστούν εργασίες αναβάθμισης, προκειμένου να «κουμπώσει» με την επέκταση στη θάλασσα και να αποτελέσουν έναν ενιαίο διάδρομο, με ομοιόμορφα λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά, ομοιόμορφη αντοχή και ενιαία, σύγχρονη φωτοσήμανση.ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ/agelioforos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου