Cocktail blog

Με πεζοδρομήσεις θα πρασινίσει η Θεσσαλονίκη


 
Ενα ευρύ δίκτυο πεζοδρομήσεων με παράλληλη ενίσχυση του πρασίνου προτείνουν οι ειδικοί για να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε μια πιο φιλική πόλη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, σε μια πραγματικά «πράσινη» πόλη. Κατά τη διάρκεια της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε προχτές, στο πλαίσιο της διεκδίκησης για τη Θεσσαλονίκη του τίτλου «Ευρωπαϊκή Πράσινη Πρωτεύουσα 2014», επιστήμονες διάφορων ειδικοτήτων αλλά και εκπρόσωποι φορέων και οργανισμών της Θεσσαλονίκης κατέθεσαν προτάσεις για τη διαμόρφωση ενός νέου αστικού περιβάλλοντος, πιο ελκυστικού από αυτό στο οποίο ζούμε σήμερα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο καθηγητής Νίκος Μουσιόπουλος, διευθυντής του Εργαστηρίου Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, η Θεσσαλονίκη χαρακτηρίζεται από μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού που φτάνει περίπου στους 25.000 κατοίκους ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο στο κέντρο της, από χαμηλό ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο (2 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο στο δήμο Θεσσαλονίκης, 5 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο στους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης) και συμπαγής αστική δομή με χαρακτηριστικά «διαδρόμου». Οι μετακινήσεις ανέρχονται σε 1,6 εκατ. κάθε μέρα. Σε ό,τι αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση, είναι θεαματικά υψηλά τα ποσοστά των μικροσωματιδίων (PM10).
«Η επικυριαρχία του αυτοκινήτου ήταν και εξακολουθεί να είναι μια λανθασμένη πολιτική, για την οποία φταίμε και εμείς οι πολίτες. Ζητούμενο είναι να μην επιτρέπεται η χρήση του αυτοκινήτου, υπό κάποιους κανόνες, σε μεγάλο τμήμα του κέντρου της πόλης. Ωστόσο, για να είμαστε ρεαλιστές, οι ευρείας κλίμακας πεζοδρομήσεις στο ιστορικό κέντρο μπορούν να εφαρμοστούν μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό. Οταν μιλάμε για ''πράσινη πόλη'', εκτός φυσικά από την αύξηση του πρασίνου, θα πρέπει σίγουρα να βασιστούμε σε μια έξωση του αυτοκινήτου από το κέντρο της πόλης, αλλά και την Καλαμαριάς, που σήμερα είναι εχθρικό για κατοίκους και επισκέπτες», τονίζει στον «ΑτΚ» ο κ. Μουσιόπουλος.

«Μεταμόρφωση» των πάρκων
«Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να δούμε το πράσινο ως δομικό στοιχείο του σχεδιασμού που γίνεται σε κάθε ανάπλαση και όχι να το αντιμετωπίζουμε ως το κερασάκι στην τούρτα των εκάστοτε σχεδιασμών. Το πράσινο πρέπει να αποτελέσει ένα από τα πρωταρχικά στοιχεία των αναπλάσεων. Αυτός είναι ένας τρόπος να πρασινίσει η Θεσσαλονίκη», τονίζει στον «ΑτΚ» ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής Τοπίου στη Γεωπονική Σχολή του ΑΠΘ, Γιάννης Τσαλικίδης.
Ο ίδιος τάσσεται υπέρ της μετατροπής των πάρκων που υπάρχουν σήμερα στη Θεσσαλονίκη σε αειφόρα. «Η τάση που υπάρχει για τα πάρκα σήμερα δεν είναι αυτή που γνωρίζαμε μέχρι τώρα, δηλαδή η τοποθέτηση ανθώνων και γκαζόν. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν μόνον αστικά πάρκα, που καταναλώνουν πολύ νερό και εργατοώρες, ενώ περιλαμβάνουν φυτά που δεν ταιριάζουν με τις οικολογικές συνθήκες της περιοχής. Είναι επιβεβλημένο να φέρουμε την ίδια τη φύση μέσα στην πόλη για να διαφυλάξουμε τις οικολογικές διεργασίες που συμβαίνουν σε κάθε τοπίο», προσθέτει.
Ο δήμος
«Στόχος μας ήταν να βάλουμε ψηλά στην ατζέντα τα θέματα του περιβάλλοντος και να αρχίσουμε επιτέλους τη συζήτηση για την επίλυσή τους. Η αντιδημαρχία Περιβάλλοντος, Πρασίνου και Ποιότητας Ζωής ήδη εξασφαλίζει χρηματοδοτήσεις για αναπλάσεις χώρων, πράσινα δώματα, κήπους βροχής, αυτοματοποίηση στην άρδευση για το πότισμα των πάρκων, πλωτό εργαστήριο για το Θερμαϊκό κ.ά.», τονίζει ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Κωνσταντίνος Ζέρβας.
«Εκτός από την ενίσχυση του πρασίνου στην πόλη, μεγάλος στόχος είναι και ο περιορισμός της κίνησης των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης. Το ευρύ δίκτυο πεζοδρομήσεων, το οποίο προωθούμε σταδιακά και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους, συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη. Παράλληλα, προωθούμε και τα λεγόμενα ''ενεργειακά'' έργα, όπως οι πράσινες αυλές, τα ενεργειακά σχολεία, η ένταξη της ευρύτερης περιοχής της πλατείας Χρηματιστηρίου σε ένα ανάλογο πρόγραμμα, η κατασκευή σχολείων με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά», προσθέτει από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Ανδρέας Κουράκης. Η δημοτική αρχή σχεδιάζει 15 πεζοδρομήσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και συνολικά 50 σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα.

Σύστημα διαχείρισης αέρα
Τι επιπτώσεις έχει στην ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε η πιλοτική πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας; Πόσο θετικά θα επιδράσει στη μείωση των μικροσωματιδίων η λειτουργία της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας; Πόσο αυξημένοι θα είναι αύριο οι ρύποι στο κέντρο της πόλης; Απαντήσεις σε τέτοιου είδους ερωτήματα θα μπορούν να δίνονται με την εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη του Συστήματος Διαχείρισης της Ποιότητας Αέρα (ΣΔΠΑ), που εγκαθίσταται στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης από το Εργαστήριο Μετάδοσης Θερμότητας του ΑΠΘ. Ανάλογο σύστημα λειτουργεί ήδη στην Κύπρο και εντός του έτους αναμένεται και στη Θεσσαλονίκη.
«Το σύστημα διαχείρισης αέρα επιτρέπει στο λήπτη αποφάσεων να δει ποιες θα είναι οι επιδράσεις που θα έχει στην πόλη κάποια προγραμματιζόμενη παρέμβαση, όπως, για παράδειγμα, το μετρό ή η θαλάσσια συγκοινωνία. Παράλληλα, είναι σε θέση να παρέχει και πρόγνωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, κάτι ανάλογο με την πρόγνωση του καιρού, πληροφορία ιδιαίτερα χρήσιμη για ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Παράλληλα, προβλέπεται η λειτουργία ιστοσελίδας στο διαδίκτυο για την ενημέρωση του κοινού», εξηγεί ο διευθυντής του εργαστηρίου, Νίκος Μουσιόπουλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: