Cocktail blog

Δέκα έργα που στοιχειώνουν στη Θεσσαλονίκη


Ολοι συμφωνούν στη χρησιμότητά τους και στην ανάγκη να υλοποιηθούν, προκειμένου να βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών στη Θεσσαλονίκη. Πλην όμως εδώ και χρόνια παραμένουν «κολλημένα» σε συρτάρια αρμοδίων, είτε λόγω έλλειψης χρηματοδότησης είτε λόγω γραφειοκρατικών αβλεψιών που καθυστέρησαν την εξέλιξή τους. Πρόκειται για μεγάλης ή μικρότερης εμβέλειας έργα, που βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των εκάστοτε αρμοδίων, αλλά στην πράξη παραμένουν εδώ και χρόνια σε επίπεδο υποσχέσεων.

Εκτός από έργα υπερτοπικής σημασίας, όπως για παράδειγμα η δρομολόγηση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, που αποτελεί πια κακόγουστο αστείο για τους πολίτες της ευρύτερης περιοχής, υπάρχουν και μικρότερης εμβέλειας έργα, που, ενώ είναι εξίσου σημαντικά για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και απαιτούν λιγότερη χρηματοδότηση, παραμένουν στα χαρτιά.
1. Πλατεία Αριστοτέλους
Αποτελεί ένα από τα πιο «ζωντανά», αλλά και τα πιο... άναρχα κομμάτια της πόλης. Το σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης, η πλατεία Αριστοτέλους, παραμένει ασφαλτοστρωμένη και ασυμμάζευτη. Διαφημιστικές πινακίδες, τραπεζοκαθίσματα, δίκυκλα διατηρούν το δικό τους... αυτόνομο χαρακτήρα. Οι όψεις των κτιρίων, όχι μόνο στην πλατεία αλλά και κατά μήκος του ομώνυμου άξονα, που έχουν στοιχεία από ευρωπαϊκά και αποικιακά ή αραβικά πρότυπα, χάνονται ανάμεσα σε άχαρες διαφημιστικές πινακίδες, ανόμοιες μεταξύ τους και τοποθετημένες άναρχα. Οι παρεμβάσεις στις οποίες προχώρησε η δημοτική αρχή του Γιάννη Μπουτάρη για περιορισμό των τραπεζοκαθισμάτων και κατάργηση των θέσεων στάθμευσης στην κάτω πλευρά της (επί της παραλιακής λεωφόρου Νίκης) δημιούργησαν την προσδοκία ότι κάτι πάει να γίνει, αλλά στην πράξη δεν άλλαξαν την άσχημη εικόνα που εξακολουθεί να επικρατεί.
Η πλατεία περιμένει ακόμη χρηματοδότηση για να ευπρεπιστεί. Το σχέδιο του δήμου για ήπιας μορφής ανάπλαση της πλατείας, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 3,5 εκατ. ευρώ, είναι «κολλημένο» στην έλλειψη χρηματοδότησης εδώ και έξι χρόνια, αν και τυπικά ήταν έτοιμο για δημοπράτηση.
Το σχέδιο ανάπλασης είχε αναβληθεί το Μάιο του 2007, όταν το έργο δεν εντάχθηκε εγκαίρως στο Γ΄ ΚΠΣ. Το σχέδιο που προωθείται πλέον (γιατί το αρχικό, που απορρίφθηκε από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες, προέβλεπε την τοποθέτηση σιντριβανιού και την υπερύψωση κατά 40 εκατοστά των τμημάτων που έχουν τραπεζοκαθίσματα) περιλαμβάνει τοποθέτηση χαμηλών τοιχίων πλησίον των ζωνών πρασίνου που υπάρχουν στην πλατεία, νέα δαπεδόστρωση, με ενιαίες πλάκες και αναβάθμιση των ζωνών πρασίνου.
2. Πλατεία Διοικητηρίου
Από το... 1990 εκκρεμεί η ανάπλαση της περίφημης πλατείας Διοικητηρίου. Ηταν τότε που ήρθαν στο φως αρχαιολογικά ευρήματα τεράστιας σημασίας από ιστορικής άποψης, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους. Η συζήτηση, οι διαμαρτυρίες των κατοίκων και οι διαφωνίες που ακολούθησαν κράτησαν χρόνια, μέχρι που τον Απρίλιο του 2005 το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε ομόφωνα το σχέδιο διαμόρφωσης της πλατείας σε τρία επίπεδα, με διατήρηση των αρχαίων στο κατώτερο επίπεδο, κατασκευή χώρου στάθμευσης χωρητικότητας περίπου 100 αυτοκινήτων στο μεσαίο επίπεδο και διαμόρφωση χώρου αναψυχής στο επίπεδο του δρόμου.
Σχεδόν 23 χρόνια μετά, η πρόσφατη «εμπλοκή» της εταιρίας «Εγνατία Οδός» δημιουργεί στο δήμο Θεσσαλονίκης και στους περιοίκους ελπίδες ότι κάτι μπορεί να προχωρήσει. Μόνο που... από το σημερινό σχέδιο λείπει το πάρκινγκ, αφού τελικά θα προωθηθεί η επιτόπου ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων, με το χώρο να μετατρέπεται σε επισκέψιμο, ενώ από πάνω θα υπάρχει πλατεία, η οποία θα βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με την Αγίου Δημητρίου, όπως ήταν και παλαιότερα.
3. Παραλιακό μέτωπο Καλαμαριάς και Πυλαίας
Ονειρο παραμένει για τους κατοίκους των εμπλεκόμενων δήμων Καλαμαριάς και Πυλαίας (και όχι μόνον) η αξιοποίηση του παραλιακού τους μετώπου, συνολικού μήκους 9,5 χλμ., ενός έργου που θα αλλάξει την εικόνα της παράκτιας ζώνης της Θεσσαλονίκης.
Τα προβλήματα ξεκινούν από το ιδιοκτησιακό καθεστώς που ισχύει για τις παραλίες και των δύο δήμων, αλλά και από το γεγονός ότι οι ίδιοι οι δήμοι δε διαθέτουν τα απαραίτητα κονδύλια για τις απαλλοτριώσεις. Είναι άλλωστε γνωστή η σχετικά πρόσφατη «περιπέτεια» του δήμου Καλαμαριάς, με την προσπάθεια ανοικοδόμησης παραλιακού οικοπέδου από τους ιδιοκτήτες του, που είχαν δικαιωθεί στα δικαστήρια.
Στην Καλαμαριά, στο κομμάτι από το Παλατάκι μέχρι τα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης, αναμένεται ο καθορισμός -μέσω του υπό υπογραφή αναθεωρημένου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου- των ορίων των δύο δήμων, ενώ στο κομμάτι από το Παλατάκι μέχρι τη Ρέμβη, η μαρίνα έχει περάσει στο περίφημο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και ο δήμος αντιδρά στη μονομερή παραχώρηση της μαρίνας σε ιδιώτη.
Στο μήκους 5 χλμ. κομμάτι παραλίας που ανήκει στο δήμο Πυλαίας, η κατάσταση είναι άθλια, με σκουπίδια και παραπήγματα που αποτελούν εστία μόλυνσης.
4. Στρατόπεδο Κόδρα
Ενας από τους ελάχιστους ανοιχτούς χώρους που έχουν απομείνει στον πυκνοδομημένο αστικό ιστό αναμένει ακόμη εδώ και δεκαετίες την αξιοποίησή του ως πάρκο υπερτοπικής σημασίας. Πρόκειται για το στρατόπεδο Κόδρα, στην Καλαμαριά, το οποίο μπορεί μεν να προστατεύεται από την απόφαση - «ομπρέλα» του Συμβουλίου της Επικρατείας που το χαρακτηρίζει χώρο πρασίνου, εκκρεμεί όμως η αποζημίωση των ιδιωτών που διατηρούν ιδιοκτησίες
«Το στρατόπεδο Κόδρα σήμερα ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο. Ωστόσο, από τη συνολική έκταση των 340 στρεμμάτων, τα περίπου 48 με 50 ανήκουν σε ιδιώτες. Υπάρχει η απόφαση του ΣτΕ που λειτουργεί σαν ομπρέλα για το χώρο, αφού δεν επιτρέπει την ανέγερση οποιουδήποτε οικήματος. Ωστόσο, αίτημά μας είναι η Πολιτεία να προχωρήσει σε ανταλλαγή των ιδιοκτησιών του Κόδρα με οικόπεδα ίσης αξίας γης σε άλλο μέρος. Εδώ και χρόνια τίποτα δεν προχωρά στην κατεύθυνση αυτήν. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ο δήμος μας είχε ζητήσει να υπογραφεί προγραμματική σύμβαση μεταξύ του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης, του υπουργείου Πολιτισμού και της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στο δήμο να περιποιηθεί το χώρο, να τον συμμαζέψει. Ούτε αυτό όμως προχώρησε», τονίζει ο δήμαρχος Καλαμαριάς, Θεοδόσης Μπακογλίδης.
Λόγω της θέσης του, το στρατόπεδο Κόδρα απειλήθηκε και κατά το παρελθόν με οικοδόμηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το... 1966, με βασιλικό διάταγμα της εποχής, καθορίστηκαν όροι και προϋποθέσεις δόμησής του, με πρόβλεψη κατασκευής ξενοδοχείου, θεάτρου, καζίνου και κατοικιών! Από το 1983 μέχρι σήμερα δημιουργήθηκε μια ομπρέλα προστασίας και 16 κτίρια χαρακτηρίστηκαν μνημεία (κτίρια που σήμερα φθείρονται, αφού κανείς δεν τα συντηρεί).
5. Διάνοιξη της οδού Πόντου
Το μετρό αλλά και η επιχορήγηση του κράτους για την κάλυψη ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του παρελθόντος, έτσι όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου του 2012, φαίνεται πως για πρώτη φορά δημιουργούν ένα κλίμα αισιοδοξίας για την πολυσυζητημένη διάνοιξη της οδού Πόντου στην Καλαμαριά. Κι αυτό όμως δε σημαίνει ότι το έργο ξεκινά άμεσα...
«Για πρώτη φορά ύστερα από χρόνια μπορώ να διαβεβαιώσω ότι υπάρχει φως στον ορίζοντα για το έργο αυτό», λέει ο δήμαρχος Καλαμαριάς, Θεοδόσης Μπακογλίδης και εξηγεί: «Στο πλαίσιο των εργασιών για το μετρό, η εταιρία Αττικό Μετρό αναλαμβάνει την απαλλοτρίωση όλων των ιδιοκτησιών που βρίσκονται γύρω από τους χώρους όπου προβλέπεται να γίνουν οι σταθμοί του μετρό. Η σχετική ρύθμιση εγκρίθηκε ήδη και δεν είναι κάτι που αναμένεται. Οι υπόλοιπες ιδιοκτησίες θα αποζημιωθούν από την επιχορήγηση που λαμβάνουμε ως δήμος Καλαμαριάς από το κράτος, στο πλαίσιο της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του παρελθόντος. Κι αυτό το κονδύλι έχει ήδη εγκριθεί, δεν είναι απλώς μία υπόσχεση».
Στο πλαίσιο αυτής της επιχορήγησης, ο δήμος Καλαμαριάς λαμβάνει περί τα 16 εκατ. ευρώ (για την ακρίβεια 15.960.990 ευρώ) και «καθαρίζει» έτσι το θέμα των αποζημιώσεων για τη διάνοιξη της Πόντου, που τον ανέβαζαν στις πρώτες θέσεις της λίστας με τους πιο υπερχρεωμένους δήμους.
6. Καπναποθήκες Καλαμαριάς
Εδώ και χρόνια, ο δήμος Καλαμαριάς ζητά από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης τις γνωστές Καπναποθήκες. Τελικά, όμως, ένα τμήμα του οικοπέδου αυτού δόθηκε στο... Βατοπέδι. Με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (μετά το σκάνδαλο που προέκυψε), τα «αμαρτωλά» αυτά οικόπεδα επιστρέφουν στο ελληνικό Δημόσιο.
«Πάγιο αίτημά μας είναι ο χώρος των Καπνοθηκών να αποδοθεί στο δήμο Καλαμαριάς. Αλλωστε, έχουμε προχωρήσει στην... κατάληψη του χώρου και οι υπηρεσίες μας τον έχουν ήδη διαμορφώσει ως χώρο περιπάτου και φυσικά αναλαμβάνουν την καθαριότητά του. Πρέπει όμως και τυπικά να μας δοθεί ο χώρος», εξηγεί ο δήμαρχος Καλαμαριάς.
7. Ανάπλαση Μοναστηρίου
Για μια ανισόρροπη και μη δίκαιη αντιμετώπιση της δυτικής Θεσσαλονίκης από πλευράς κεντρικής εξουσίας έκαναν λόγο δήμαρχοι των δυτικών δήμων σε σχετικά πρόσφατη ημερίδα που πραγματοποιήθηκε. Ενα από τα σημαντικά έργα που ανέδειξε ο δήμαρχος Αμπελοκήπων - Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου, ήταν αυτό της ανακατασκευής - ανάπλασης της οδού Μοναστηρίου στα όρια του συγκεκριμένου δήμου, ένα έργο προϋπολογισμού 5,5 εκατ. ευρώ. Στην ουσία, το έργο αποτελεί συνέχεια του ήδη ανακατασκευαζόμενου τμήματος της οδού Μοναστηρίου στα όρια του δήμου Κορδελιού - Ευόσμου. «Σημειώνουμε ότι η οδός Μοναστηρίου, πέρα από την ιστορική της σημασία, αποτελεί και διευρωπαϊκό δίκτυο», τόνισε ο κ. Κυρίζογλου. Με την ανακατασκευή των πεζοδρομίων, τον αστικό εξοπλισμό, τον ηλεκτροφωτισμό των πεζοδρομίων, θα βελτιωθούν οι συνθήκες διέλευσης των διερχόμενων πεζών και των οχημάτων κατά μήκος της οδού, καθώς λόγω της υφιστάμενης απαράδεκτης κατάστασης έχουν σημειωθεί πολλά ατυχήματα.
8. Υπόγεια οδός Μενεμένης
Η υπόγεια οδός Μενεμένης, που επίσης παραμένει στο κενό, αποτελεί έργο ύψιστης σημασίας για την περιοχή και η υλοποίησή του θα διευκολύνει και θα καταστήσει ασφαλέστερες τις μετακινήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα εξασφαλιστεί η σύνδεση και η επικοινωνία στη δυτική Θεσσαλονίκη, που σήμερα εξυπηρετείται μόνο μέσω της οδού Αγ. Παρασκευής. Αναλυτικότερα, αποτελεί ένα έργο προϋπολογισμού περίπου 18 εκατ. ευρώ, που θα λύσει τα πολύ σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα προσπέλασης από και προς Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Εύοσμο, Σταυρούπολη και γενικότερα τη δυτική Θεσσαλονίκη.
9. Αντιπλημμυρικά έργα στους δήμους
Στα χαρτιά παραμένει εδώ και χρόνια ο σχεδιασμός για τη διευθέτηση χειμάρρων και την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε αρκετά σημεία του νομού Θεσσαλονίκης. Οι δήμοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και ζητούν να ληφθούν μέτρα, ενώ το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ επαναλαμβάνει την περίφημη μελέτη του για την αντιπλημμυρική προστασία του πολεοδομικού, μελέτη που κάθε φορά είναι εφιαλτικά ίδια με την προηγούμενη.
10. Πάρκινγκ
Παράπονα από την πλειοψηφία των δημάρχων συνοδεύουν συνήθως και το έργο των σχεδιαζόμενων πάρκινγκ σε διάφορους δήμους. Κάποιοι αποδίδουν την καθυστέρηση στην αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης (χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του τριώροφου υπόγειου πάρκινγκ στη Φιλίππου με 400 θέσεις στάθμευσης), ενώ κάποιοι άλλοι επιμένουν ότι οι επιχειρηματίες δεν πρόκειται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για πάρκινγκ σε περιφερειακούς δήμους.ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΥΤΥΧΙΑ ΒΑΤΑΛΗ/agelioforos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: